Prettige kerstdagen en Gelukkig 2019!

WenS Online Nederland wenst u Prettige kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

Veel voorkomende SEO fouten

Zoekmachine optimalisatie; het kan als erg ingewikkeld gezien met vele technische onderdelen. Als u dan bezig bent met het verbeteren van de vindbaarheid van uw website, dan wilt u dat het goed gebeurd. In dit bericht vindt u een aantal van deze veel voorkomende fouten….

Tekst kopiëren van andere websites

Een veel voorkomende fout is het simpelweg kopiëren van teksten van andere websites. Wij zien vaak dat men dan de tekst een beetje aanpast, zodat het lijk alsof de tekst door u zelf bedacht en geschreven is. Dit was een techniek die vroeger wellicht wel werkte bij Google, maar tegenwoordig is dit ook niet meer het geval. Het kan zelfs ervoor zorgen dat u een lager in de zoekresultaten komt te staan.

Wat moet u dan wel doen? De tijd nemen om een originele tekst te schrijven, die interessant genoeg is om hoog in de zoekresultaten van Google te komen.

Website niet mobiel- of gebruiksvriendelijk

Als uw website niet mobielvriendelijk is of niet makkelijk te gebruiken is op een mobiele apparaat, dan is er een grote kans dat uw website lager in de zoekresultaten komt te staan. Google toetst immers of uw website geschikt is voor mobiel gebruik.

Geen gebruik maken van Social media

Uw doelgroep is waarschijnlijk wel te bereiken via Social media. Uw doelgroep zal waarschijnlijk wel dagelijks daar gebruik van maken. Door dan geen gebruik te maken van social media, kan een gemiste kans voor u zijn. Met social media kunt u uw bereik ook vergroten.

Zoekwoorden

Het komt wel eens voor dat andere zoekwoorden worden gekozen bij een bepaalde pagina binnen uw website. Voor u kunnen deze zoekwoord ideaal aansluiten op het onderwerp en tekst, maar voor een ander totaal niet logisch zijn. Het beste advies is om vooraf even te onderzoeken welke zoekwoorden (gerelateerd aan uw onderwerp) populair zijn. Schrijf dan daarbij passende teksten voor op uw website.

Een andere fout gerelateerd aan zoekwoorden is dat men teveel zoekwoorden inzet op één pagina. Teveel zoekwoorden op één pagina inzetten kan door Google zien worden als “spam”. Zorg er ook voor dat u regelmatig uw zoekwoorden binnen de website controleer of deze nog relevant zijn.

Website actueel houden

U dient uw website wel actueel te houden. Mensen houden van vernieuwing en willen het gevoel dat uw website actief is. Als u continu wat nieuws plaatst zullen uw bezoekers steeds blijven terugkomen, omdat ze geïnteresseerd zijn in wat er nu weer voor nieuws te lezen is.

Content kwaliteit

Het is van belang dat u de tijd neemt om een tekst goed in elkaar te zetten. Een goede tekst schrijven kost tijd. Het moet goed opgebouwd zijn, origineel en interessant. Natuurlijk moet de tekst grammaticaal ook kloppen. Een tekst vol (spel)fouten is immers ook niet professioneel. Uw bezoeker zal dit zeker niet leuk vinden, maar ook de zoekmachines zullen dit opmerken.

Automatisch afspelen van video’s

Video content op uw website is zeker een pre. Google geeft u ook extra punten voor het hebben van video content op uw website. Maar u wilt toch dat uw bezoekers op uw website blijven en terug komen? Het automatisch afspelen van video’s op uw website kan door de bezoeker al irritant beschouwt worden. Als iemand in een rustige omgeving uw website wilt lezen en er begint onverwachts ineens een video met geluid af te spelen, dan zal die persoon al heel snel uw website verlaten. Dat is waarschijnlijk iets wat u graag wilt voorkomen.

Advertenties op uw website

U kunt op uw website gebruik maken van advertenties. Het is dan ook wel interessant om extra geld te verdienen met wat advertenties. Maar zorg ervoor dat er niet te veel op de website staan.

Backlinks op uw website actueel houden

Wanneer u links op uw website heeft naar andere websites, dan is het van groot belang dat u zorgt dat deze actueel zijn en blijven. Niet werkende links kunnen ervoor zorgen dat u uw bezoeker kwijt raakt.

 

 

 

 

 

 

Quality Score verbeteren

Google Ads is een belangrijke manier om uw website beter vindbaar te maken. Google is een veel gebruikte zoekmachine. U kunt als bedrijf niet veroorloven om niet in Google zoekresultaten naar voren te komen. Als uw potentiële klant naar uw dienst of product zoekt in de zoekmachine, dan wilt u uiteraard dat uw bedrijf direct zichtbaar is in Google. Google rekent uw positie in de advertenties uit door te kijken naar het bedrag per klik geboden wordt en de Quality Score. Voor een betere positie in de advertenties kunt u het budget per klik verhogen, maar minstens net zo belangrijk is om aan uw Quality Score zo hoog mogelijk te krijgen. Maar wat is het in feite? En hoe wordt deze berekend?

Wat is de Quality Score?

De Quality Score is een cijfer tussen de 1 en 10 waarmee Google bepaalt wat de kwaliteit is van uw zoekwoorden. De drie belangrijkste factoren die jouw Quality Score bepalen zijn: keyword relevantie, de landingspagina ervaring en de verwachtte clickthrough rate (CTR). Om de Quality Score zo hoog mogelijk te krijgen is het dus erg belangrijk om rekening te houden met deze drie aspecten en te proberen om ze te verbeteren.

Quality Score optimalisatie

Met keyword relevantie bedoelen we hoe goed de zoektermen aansluiten bij de advertentieteksten. Keyword relevantie is het belangrijkste element van de Quality Score. Het komt het erop neer dat hoe meer de keywords aansluiten bij de advertentietekst, hoe beter. In de praktijk betekent dit dat hoe vaker u de keywords gebruikt in een advertentie of webpagina, hoe hoger de Quality Score zal zijn en hoe makkelijker u te vinden bent. Het is wel belangrijk dat de tekst leesbaar blijft, omdat er een grens zit aan hoe vaak u dezelfde keywords kunt gebruiken. Over het algemeen kan keyword relevantie ook verbeterd worden door specifieke zoektermen te gebruiken, in plaats van brede zoektermen.

De landingspagina is de webpagina waar bezoekers op terechtkomen als ze op uw advertentie klikken. De landingspagina ervaring heeft ook weer effect op de Quality Score. De landingspagina ervaring houdt in dat de landingspagina duidelijk en op orde is en goed functioneert. Eén belangrijk punt is bijvoorbeeld de laadsnelheid: bezoekers hebben vaker de neiging om weg te klikken als de pagina blijft laden, dus het is een voordeel als uw landingspagina makkelijk te bereiken is. Ditzelfde probleem speelt ook als een website niet intuïtief kan worden gebruikt, dus let er altijd op dat uw landingspagina helder en overzichtelijk is, op elk mogelijk apparaat. Het is ook altijd belangrijk om te zorgen dat de inhoud van uw landingspagina’s relevant en up-to-date is en dat alle links correct functioneren.

Tenslotte is er de verwachtte clickthrough rate (doorklik ratio). De clickthrough rate verwijst naar de mate waarop degenen die uw advertentie zien (‘impressions’) er ook daadwerkelijk op klikken. U kunt de clickthrough rate daarom als volgt uitrekenen: (klikken ⁄ impressions) × 100% = clickthrough rate. Google probeert met een algoritme uit te rekenen wat de verwachtte clickthrough rate is, omdat zij prioriteit geven aan de advertenties waar veel mensen op klikken. Voor een betere clickthrough rate is het vooral belangrijk dat u een goede advertentie hebt die interesse wekt, met een pakkende tekst, maar die wel relevant is en aansluit bij wat u aanbiedt. Anders zal het wel resulteren in meer klikken, maar minder aankopen.

Quality Score – Hoe relevant?

Uiteindelijk is Quality Score niet altijd het belangrijkste. Het heeft niet noodzakelijk invloed op hoe goed een advertentie is, hoe veel mensen erop klikken en hoe veel keer dit zal resulteren in een aankoop. Toch is het wel van belang op hoe makkelijk u gevonden kan worden in Google. Quality Score kan u het beste zien als één van vele onderdelen die uw Google Ads kan verbeteren.

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag is een stukje code op een webpagina waarmee je zoekmachines aangeeft dat deze duplicate is. Door zelf te verwijzen naar het origineel concurreer je niet met jezelf en kom je hoger in Google.

Canonical tag betekenis

Stel je voor, je hebt een webshop en je verkoopt een lamp in verschillende kleuren: rood, geel, groen en blauw. De lamp is steeds precies hetzelfde en alleen de kleuren verschillen. Dan heeft het geen zin om verschillende productteksten te schrijven. Je kunt je tijd wel beter besteden…

Maakt je CMS voor de verschillende varianten aparte pagina’s en url’s aan? Dan is de kans groot op duplicate content. En dat is niet goed voor SEO:

  • De pagina’s zijn vrijwel identiek
  • Google weet niet welke de beste van de serie is
  • Je concurreert met jezelf, want je hebt meerdere pagina’s voor dezelfde zoekterm

Dit kun je voorkomen met een canonical tag, ook wel canonieke url genoemd.

Dubbele content oplossen met canonical tag / canonical link

Met een canonical tag / canonical link geef je zoekmachines als Google duidelijk aan wat de hoofdpagina is. In het geval van de lamp plaats je op de subpagina’s een link naar de hoofdpagina: de overzichtspagina van de lamp.

Door de canonieke url’s ziet Google dat de pagina’s bij elkaar horen. En dat hij alleen de hoofdpagina hoeft te tonen bij de zoekresultaten. Bovendien bundel je op deze manier de kracht van alle pagina’s. Plaatst iemand een link naar een subpagina, dan komt de waarde ten goede aan de hoofdpagina.

Canonical tag toevoegen aan pagina

Het toevoegen van canonical-url’s kan handmatig en automatisch. Gaat het om weinig links, dan kun je dit in WordPress bijvoorbeeld met de Yoast SEO-plugin doen. In de plugin vind je onder het tandwiel de optie canonieke url. Geef hier bij de subpagina’s de link op naar de hoofdpagina.

Is het altijd nodig om canonical url’s in te stellen?

Het is niet altijd nodig om canonical links op te geven op dubbele pagina’s. Google negeert in een url namelijk het gedeelte achter een #. Genereert je CMS dit soort url’s, dan ziet google ze als hetzelfde adres:

  • domeinnaam.nl/schemerlamp#kleur
  • domeinnaam.nl/schemerlamp#formaat
  • domeinnaam.nl/schemerlamp#prijs

Bij deze url’s is het niet nodig om canonical-links in te stellen. Google ziet ze als dezelfde pagina.

Wat doe ik met duplicate content op verschillende sites?

Canonical links kun je ook op verschillende websites instellen. Bijvoorbeeld als je een gastartikel schrijft voor een groot blog en deze ook op je eigen site wilt plaatsen. Verwijs in dat geval op een van de twee pagina’s met een canonical-tag naar het origineel. Wel zo netjes en je maakt het Google weer wat makkelijker.

Wanneer kies je voor nofollow en wanneer voor een canonical-link?

Met meta-robots kun je individuele pagina’s uitsluiten van indexeren in Google. Je zet ze dan bijvoorbeeld op noindex,follow. Google negeert de pagina maar volgt de links wel netjes. Dit zou je in theorie ook kunnen doen voor subpagina’s, maar het heeft een groot nadeel: de pagina geeft geen linkwaarde door.

Als iemand bijvoorbeeld naar je groene of gele lamp linkt, dan lost de waarde van de link op. Een gemiste kans dus. Bij een canonical-links draag je de waarde netjes over op de hoofdpagina en verschijnt deze – als het goed is – wat hoger bij de zoekresultaten.

Linkbuilding; waarom is dit belangrijk?

Linkbuilding, een veel voorkomende term op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie. Het is een lastige term, maar wel een van de essentiële onderdelen van SEO om te werken aan de online vindbaarheid van uw website. Maar wat is Linkbuilding..? Linkbuilding is het verzamelen van relevante linkjes van andere webpagina’s naar uw website. Het doel van linkbuilding is het verbeteren van de positie in de zoekmachine op specifieke zoekwoorden.

De verzameling links, die naar uw website verwijzen vanaf andere sites, wordt de linkprofiel genoemd. De waarde van deze andere sites speelt daarbij een belangrijke rol. Het moet namelijk wel gaan om websites van een bepaalde kwaliteit en relevantie.

Domein Autoriteit & Pagina Autoriteit

Verschillende Tools voor SEO, zoals bijv. Open Site Explorer, drukken de waarde van een website uit in Domein Autoriteit. Deze waarde ligt altijd tussen 0 en 100. Naast de verschillende domeinen en het aantal links dat er naar de website linken wordt deze waarde vastgesteld op basis van nog veel meer factoren. Gaat een website net online, dan heeft deze nog een lage Domein Autoriteit. Er zijn immers nog niet veel links verzameld naar de website. Een website met een nieuwe vormgeving kan de huidige Domein Autoriteit behouden door Redirects te gebruiken. Met behulp van een 301 Redirect linkt u de oude pagina naar de nieuwe variant. Op die manier behoudt de pagina de Autoriteit waarde.

De Pagina Autoriteit is hetzelfde als de Domein Autoreit, alleen geldt de Pagina Autoriteit voor een bepaalde subpagina binnen de website en de Domein Autoriteit voor het gehele domein.

Natuurlijk linkprofiel

De zoekmachine Google ziet het liefst een natuurlijk linkprofiel. Hiermee wordt bedoeld een profiel dat zowel bestaat uit linkjes via verschillende kanalen als een profiel dat geleidelijk wordt opgebouwd. Het inkopen van duizenden links in één keer heeft weinig tot geen nut voor het verkrijgen van hogere posities in de zoekresultaten.

Het verzamelen van links

Bij het verzamelen van links naar uw website zijn er verschillende factoren die een rol spelen. Enkele daarvan zijn:

  • Autoreit van de website:
    Houd de Domein Autoriteit van de website die naar uw site linkt in de gaten.
  • Relevantie van de link:
    Het streven is om een link naar uw website te plaatsen op een website met hetzelfde onderwerp als uw eigen site. Van een autobedrijf linken naar een kapperszaak heeft weinig nut.
  • Plaats op de website:
    Een link die midden op een pagina staat in een stuk tekst heeft meer waarde dan een link op een linkpartners pagina.
  • Ankertekst:
    Ankertekst is de tekst die wordt gebruikt voor de link. Zorg dat deze tekst relevant is aan uw website / onderwerp.

Wilt u meer weten over linkbuilding? Neem dan even contact op met WenS Online Nederland. Een van onze account managers informeert u graag over de mogelijkheden die wij u bieden voor Linkbuilding.

Conversatie aangaan; helpt dit voor uw reputatie management in Google?

Op internet staat iets negatiefs over uw bedrijf. U heeft de mogelijkheid om daarop te kunnen reageren. De vraag is dan alleen wel: Moet u wel reageren? WenS Online Nederland krijgt regelmatig de vraag of u als bedrijf daarop moet reageren. In dit bericht gaan we hier op in.

Conversie aangaan om uw reputatie te beschermen?

Op Internet kunt u veel instructies vinden over hoe u de conversatie aan kunt gaan na een slechte review. De meesten zullen dat ook doen. Op zich allemaal prima en logisch. U reageert immers op iets negatiefs en daarmee laat u zien dat u geen oplichter of slecht bedrijf bent. U wilt de persoon die u verguist juist helpen of op een andere manier overtuigen van uw kwaliteit en service. Maar staat u daarbij ook bij stil dat wanneer u dit doet, dat dit ook naar voren kan komen binnen Google Zoekresultaten.

Wanneer een dergelijk slechte review (met uw reactie daarop) naar voren komt op pagina 1 in Google, kan dit schadelijk zijn voor uw business.

Google

Google denkt vanuit zoekwoorden, links, techniek, indexeren, etc. Een van de dingen waar Google naar kijkt, is verse content. Wanneer u dus reageert op een slechte review, krijgt deze pagina nieuwe content. Hoe meer content er door de tijd op een pagina wordt bijgeplaatst, hoe belangrijker deze pagina voor Google is. Het gevolg daarbij is: de pagina wordt hoger geplaatst in de zoekresultaten. En dat is precies wat er zal gebeuren als u reageert op een bestaande – al wat oudere – publicatie. En dat is nu net iets wat u niet wenst.

Ik heb een aantal keren gezien dat een (negatief) artikel steeg in Google doordat iemand het nodig vond om een reactie achter te laten. Zelfs jaren na publicatie.

Wat moet u dan wel doen?

Heeft u een slechte review gevonden over uw bedrijf? Ga dan niet meteen hierop reageren. Bekijk eerst even hoe actueel dit bericht is. Ons advies om alleen te reageren op nieuwe publicaties. Bij berichten die al wat ouder zijn, loopt u het risico door het teageren dat dit bericht zomaar ineens een paar posities stijgt in de zoekresultaten.

Hoe kan dit zo snel? Dat zult u vast wel denken op dit moment. Dit heeft te maken met de er minder concurrentie is op bedrijfsnamen en persoonsnamen. Daardoor is de component verse / actuele content erg belangrijk.

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wetgeving in werking

Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe wetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming in gegaan. Deze nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat iedere website moet voldoen aan nieuwe richtlijnen. WenS Online Nederland helpt je graag met deze noodzakelijke wijzigingen voor de website.

Algemene informatie over de AVG

Voordat de AVG van toepassing werd had elke lidstaat in de EU een eigen privacywet. Deze nationale wetten zijn wel allemaal gebaseerd op de Europese privacyrichtlijn uit 1995. In Nederland was de nationale uitvoering van deze richtlijn de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Europese privacyrichtlijn werd vastgesteld toen internet nog in de kinderschoenen stond. Daarom is de Europese privacywetgeving de afgelopen jaren herzien.

De AVG is een stuk strenger dan de voorganger. Het is een vrij uitgebreide wet met als belangrijkste onderdelen voor een website:

  • Bezoekers moeten actief toestemming geven voor het vastleggen van persoonsgegevens
  • Een persoon mag de gegevens opvragen en ook eisen dat de gegevens aangepast/verwijderd worden
  • Alle gegevens die je verzamelt moeten vastgelegd zijn
  • Alleen gegevens die je aantoonbaar nodig hebt mag je verzamelen
  • De beveiliging van de informatie moet sterk en up to date zijn.

Wat moet je doen?

Deze regelgeving heeft grote gevolgen. Er zijn een aantal zaken die WenS Online Nederland voor je in orde kan brengen:

SSL Certificaat

Het grootste gevolg voor veel websites is dat een SSL-certificaat nu verplicht is bij webshops en websites die gebruikersgegevens verwerken (bijvoorbeeld met een contactformulier). WenS Online Nederland kan dit voor je website verzorgen. Voor meer informatie of een prijsindicatie m.b.t. een SSL certificaat kun je contact opnemen via het contactformulier.

Privacy Verklaring & Cookie verklaring

Als jouw website privacygevoelige gegevens verzamelt en/of opslaat, ben je wettelijk verplicht om een privacy statement te hebben. Dat betekent dat als je een eenvoudig contactformulier op jouw website hebt staan, een privacy statement al verplicht is. Heb je een webshop? Dan is een privacyverklaring altijd verplicht. Een webshop verzamelt alleen al in het bestelproces heel veel persoonsgegevens. Dat is voor de privacywetgeving voldoende reden om de verklaring voor webshops verplicht te stellen.

Wij kunnen voor jouw website een Privacy & Cookie Verklaring op maat maken voor € 85,- excl. BTW.

De gevolgen van het niet hebben van niet voldoen aan de wetgeving

De gevolgen van als je niet voldoet aan de nieuwe richtlijnen, kunnen hoog oplopen. Het ontbreken van een Privacy Statement op je website kan al een boete oplopen tot 800 euro. Houd je je ook niet aan de Cookiewet? Dan kan de boete zelfs oplopen tot een bedrag van maximaal 450.000 euro.

Voorkom een boete door simpelweg een Privacy & Cookie verklaring op je website te laten plaatsen door WenS Online Nederland. Indien je gebruikersgegevens verwerkt of een webshop hebt, neem dan even contact op met ons over de kosten van een SSL Certificaat.

 

 

 

Meta Description in Google naar 320 tekens

Wellicht wat het al opgevallen, maar sinds kort kan de meta description voor Google langer worden. Door een update van Google, begin dit jaar, zijn de richtlijnen voor deze pagina omschrijving in de zoekresultaten veranderd. Maar wat dit precies in en wat kunt u er mee doen?

Wanneer u gebruik maakt van Google Zoeken, kan het zijn dat u langere Meta Destrictions ziet dan u gewend bent. Door een belangrijke update van Google kan er namelijk meer tekst worden weergegeven onder een organische zoekresultaat. Voorheen was de gemiddelde lengte van een meta description 160 tekens. De tekst onder de URL in de zoekresultaten kan nu 2 keer zoveel tekens bevatten; maximaal 320 tekens.

Waarom heeft Google dit gewijzigd? Het doel van Google is om zoekresultaten zo relevant mogelijk voor je te maken. Door deze wijziging is de kans groter dat u als gebruiker van Google Zoeken sneller een antwoord op uw vraag krijgt. Dit past goed bij de missie van Google:

“We willen de informatie van de wereld voor iedereen verzamelen, en voor iedereen toegankelijk maken binnen slechts één klik.”

Als u geen gebruik Meta description ingevoerd heeft bij de pagina’s van uw website, kiest Google zelf een passende beschrijving (aantal tekens maximaal 320). Als u zelf in het verleden deze omschrijving al hebt ingevoerd, dan blijft de lengte van tekst precies zoals u het destijds heeft ingesteld. Dit dient u dan zelf aan te passen naar een langere omschrijving (van circa 160 tekens naar 320 tekens).

Dit wijzigen is niet noodzakelijk, echter kan het wel een positief effect hebben op de ranking van uw website. Wij adviseren u dan ook om deze te gaan verlengen naar ongeveer 300 tekens. U dient wel rekening te houden met het maximum aantal tekens, anders zal Google waarschijnlijk niet de gehele omschrijving weergeven in de zoekresultaten. Het optimaal gebruiken van de Meta Description zorgt ervoor dat u meer ruimte heft om antwoord te geven op de vraag van de zoeker. Meer ruimte om uw potentiële klant te overtuigen om uw website te bezoeken. Bovendien zal Google uw website ook relevanter gaan vinden wanneer u helpt een antwoord te vinden in het zoekresultaat, wat uw positie positief kan beïnvloeden.

 

 

Google algoritme update

Google is bezig met het uitrollen van een nieuwe update met betrekking tot het algoritme. Dit kan gevolgen hebben voor de positie in de zoekresultaten, dus lees snel verder!

Op dit moment is Google een nieuwe ‘algoritme update’ aan het uitrollen, die mogelijk effect heeft op uw ranking in Google. Misschien heeft u het al wel gemerkt, maar de posities zouden tijdelijk kunnen veranderen. Wees gerust, dit is dus slechts van tijdelijke aard, totdat alle servers van Google up-to-date zijn en de nieuwe rankings het weer overnemen.

Google geeft aan dat er niets mis is met pagina’s die nu mogelijk minder goed presteren. Ook is er helaas geen oplossing voor deze pagina’s. Het enige wat u kunt doen is blijven werken aan kwalitatieve content!

SEO update: Google toont langere meta descriptions in zoekresultaten

Google heeft de lengte van de meta descriptions in de zoekmachine verlengd. Een mooie kans voor u om de description van elke pagina aan te scherpen. In dit bericht schrijven wij over wat u zou moeten weten over de nieuwe meta descriptions en wat u er mee zou kunnen doen.

Lengte van meta descriptions

De meta description is een korte regel van maximaal 160 tekens die een samenvatting geeft van de pagina in de zoekresultaten. Voor diegene die voorheen altijd aan het proppen was om hun boodschap binnen deze tekens te krijgen is er dan nu goed nieuws. Google heeft begin december namelijk aangekondigd de maximale tekens te verdubbelen! Dit betekent dat op een mobiele telefoon de meta description maximaal 220 tekens mag zijn en op desktop maar liefst 320 tekens (of 1840 pixels).

Google geeft aan deze wijziging  te doen om een nog betere omschrijving te geven van het zoekresultaat. Hierdoor krijgen bezoekers beter inzicht in hoe relevant de betreffende pagina is bij hun zoekopdracht.

Hier ligt een kans voor de SEO van uw website

Veel websites hebben de meta descriptions nog opgemaakt volgens de oude richtlijnen. Hierdoor kan het voorkomen dat u zowel korte als lange descriptions terugziet in de zoekresultaten. Ook maakt Google soms zelf een langere meta description waarbij de huidige overschreven wordt.