Schrijf voor zoekmachine(s)?

Bij het schrijven voor zoekmachine(s) zoals Google moet je zo duidelijk mogelijk maken wat je aan biedt als bedrijf. Dit klinkt makkelijker dan dat het is. In de praktijk zien we als internet marketing bedrijf de volgende fouten veelal voorbij komen op websites. Om sneller stappen te zetten met zoekmachine optimalisatie, moet je ervoor zorgen dat je goed bent in content maken en schrijven voor de zoekmachine. Zonder waardevolle pagina’s op de website valt de site natuurlijk weinig te vinden. En let wel op dat je content publiceert waar mensen meer over willen weten. Doe je dat niet? Dan loop je de risico dat Google je niet opneemt in de zoekresultaten op de – voor jou – relevante zoekwoorden. SEO copywriting is en blijft een belangrijk aspect voor het verkrijgen van goede posities in de zoekresultaten.

Maar het gaat helaas daar nog wel eens wat fout. Wil je het goed aanpakken? Voorkom dan deze veel gemaakte fouten in de tekst(en) van je site:

  1. Constant hetzelfde zoekwoord in je tekst -> Gebruik dus gerelateerde zoektermen.
  2. Geen rekening houden met intentie achter zoekopdracht -> Het is aan jou om intenties achter zoektermen te achterhalen en schrijf daar dan ook voor.
  3. Bezoekers blijven niet op je website “hangen”-> Houd je bezoeker vast op je website met bijv. foto’s of een prikkelende inleiding.
  4. Verkeerd gebruik van heading -> over-optimaliseer je headers niet en vergeet ze evenmin.
  5. Geen semantiek gebruiken in teksten -> Zorg ervoor dat je gerelateerde zoektermen gebruikt in je tekst. Google let hier ook op.
  6. Pagina’s niet “aantrekkelijk” -> Let op de opmaak en snelheid van je website.
  7. De SEO teksten lokken geen reactie uit -> Verleid je bezoeker door een call to action weer te geven, door relevante interne links te plaatsen, et cetera.

Kom je er zelf niet uit? WenS Online helpt u graag verder met de SEO van je website.

 

TikTok interessant voor je bedrijf?

Enige tijd geleden verscheen op Frankwatching een interessant bericht over TikTok en hoe dit interessant kan zijn voor je onderneming.

Korte creatieve video’s maken en die vervolgens bewerken met grappige extra’s. Het is voor de app TikTok een succesformule voor kinderen en jongeren. Vervolgens kun je deze video’s met een veel groter publiek dan alleen je vrienden of connecties delen. Als je op de For You-page verschijnt, kun je namelijk maar zo viral gaan. Ook voor bedrijven is dit interessant.

Lees het hele bericht op:

Domeinnaam kiezen? Met deze tips wordt het een stuk makkelijker!

Heeft u nog geen domeinnaam? Of overweegt u om een nieuwe domeinnaam te gaan gebruiken? Denk dan goed na wat u kiest.

Google zegt zelf dat ze niet meer kijken naar de woorden die in uw domeinnaam worden gebruikt. Dus of u nu wel of niet uw dienst ofwel product in uw domeinnaam laat terugkomen, Google gaat u er niet anders door ranken. Dit geeft Google zelf aan. De keuze voor een domeinnaam of bedrijfsnaam kan een lastige zijn. Zoekwoorden worden vaak in domeinnamen gebruikt om aan te geven in welke branche men actief is. Daarnaast heeft dit toch nog altijd wel enige invloed op de ranking in Google.

Een domeinnaam met een zoekwoord erin kiezen?

In de praktijk ziet men dat domeinnamen waarbij de dienst of product zijn meegenomen duidelijk zijn voor gebruikers van Google. Resultaat is dat men er eerder op klikt dan wanneer een domeinnaam niets zegt over product of dienst. Gebruikers van Google herkennen namelijk in uw domeinnaam je dienst en hebben dan direct de verwachting dat ze bij u goed zullen zitten. De kans wordt dan groter dat ze doorklikken, dit geeft Google het signaal dat uw pagina goed past bij de zoekopdracht en zal u dan ook hoger ranking in de resultaten.

Dienst/product/branche opnemen in je bedrijfsnaam kan dus positief zijn. Zeker als u veel concurrentie hebt. Het vergroot ook de kans dat uw domeinnaam nog beschikbaar is.

Unieke domeinnaam kiezen

Een unieke domeinnaam kiezen is ook een van de opties die u heeft. Let wel op dat u dan meer aandacht moet besteden aan naamsbekendheid en relevante content op de website.

Uiteraard is het belangrijk dat uw domeinnaam past bij uw bedrijf. Is uw domeinnaam bijvoorbeeld dakdekker247.nl? En u bent niet s avonds of in het weekend bereikbaar? Dan past de domeinnaam niet bij uw bedrijf. Met een dergelijke domeinnaam krijgt de Google gebruiker een bepaalde verwachting.

Het kiezen van een passende domeinnaam kan een best lastige beslissing zijn. Wanneer u hulp nodig heeft bij het kiezen van de best passende domeinnaam, kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

Broken Links achterhalen? 3 handige tools daarvoor

Een broken interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar u naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een broken link kent alleen maar verliezers.

Wat is een broken link?

Een broken link  is een link die niet juist linkt. Dat is een beetje vaag, maar dat komt omdat een link op verschillende manier “broken” kan zijn. Zo kan men een typefout gemaakt hebben, dus linken naar /bolg i.p.v. /blog. Maar het kan ook zo zijn dat u goed hebt gelinkt en dat de doelpagina verwijderd is. De URL kan gewijzigd zijn en dat er geen redirect is aangemaakt. Het resultaat van het klikken op een broken link is dat u uitkomt op een 404-pagina. Dit zou tenminste zo moeten zijn. Helaas komen we nog steeds websites tegen waar er geen 404 pagina ingesteld is.

Wat moet u doen bij een broken link?

Er zijn feitelijk 2 oplossingen: U past de link aan op uw website of u past de URL aan van de doelpagina.

Wanneer we even teruggaan naar het eerdergenoemde voorbeeld /bolg, dan is het heel duidelijk wat u moet doen. U moet namelijk de link aanpakken bij de bron en /bolg aanpassen naar /blog. Deze optie is in 90% van de gevallen de juiste optie. Maar wat nou als het geen typefout is geweest, maar u wel alle links wilt aanpassen omdat de pagina anders gaat heten? Dan is het niet te doen om ze allemaal handmatig aan te passen. Zeker niet wanneer u de link 100 keer in uw website hebt staan. Wat u dan moet doen, is het instellen van een redirect.

Een redirect is een doorverwijzing, waarmee u eigenlijk zegt: De pagina is verhuisd van X naar Y. Hierdoor weet Google wat hij moet doen en hierdoor komt de gebruiker ook op de juiste plek uit.

3 gratis manieren voor het achterhalen van kapotte links

  1. Screaming Frog is een programma dat kan doen alsof men door uw website gaat/kruipt zoals Google dat doet. Screaming Frog neemt alle URL’s die je gebruikt binnen de website mee en toont daar alle belangrijke informatie van.
  2. Binnen Google Search Console is er een kopje genaamd ‘Dekking’. Als u dan vervolgens rechts op het blokje ‘Uitgesloten’ klikt, dan krijgt u alle dekkingsfouten binnen uw website te zien. De Broken links zijn een van deze dekkingsfouten.
  3. Door simpelweg de URL van de website in te typen, de code in te vullen en door de juiste optie te selecteren kunt u de Online Broken Link Checker al het werk laten doen.

 

70% traffic van de website komt via long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden hebben een aantal voordelen:

  • Op een long tail zoektem scoor je sneller
  • Langere zoektermen zijn specifieker, zodat je gericht bezoekers werft
  • Veel kleintjes maken een grote
  • Je bent minder afhankelijk van de kuren van Google
  • Dankzij semantic search kunnen pagina’s scoren op honderden gerelateerde termen

Zo’n 70% van alle bezoekers via zoekmachines komen via long tail zoekwoorden op een site. U doet uzelf dus te kort als u long tail zoekwoorden met ‘weinig’ zoekvolume negeert (bron: Raven Tools).

Hoe vindt u long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden kunt u op verschillende manieren achterhalen. Dit zijn enkele suggesties:

1. Kies een hoofdzoekwoord en combineer dit met bijvoeglijk naamwoorden: bijvoorbeeld zwarte televisie, energiezuinige televisie, platte televisie.
2. Typ langzaam in Google, dan krijgt u direct suggesties.
3. Zeg iets over de prijs: goedkope lcd televisie, prijzen lcd televisie
4. Bestudeer vragen, bijvoorbeeld via Keywordtool.io. Verwerk ze letterlijk in de tekst en geef direct antwoord. Mogelijk laat Google u antwoord zien bij de zoekresultaten mét een link naar uw site.
5. Gebruik zoekwoordensoftware, zoals de Google Keyword Planner
6. Duik in Google Analytics en achterhaal met welke woorden mensen nu op uw site komen

Websites met mooie én gratis stockfoto’s

Iedereen kent het wel; stockfoto’s. De kans is groot dat u zelf ook wel eens gebruik heeft gemaakt van een online beeldbank voor het zoeken van een foto voor op uw website, nieuwsbrief of drukwerk. Maar wist u ook dat er beeldbanken zijn waar u gratis stockfoto’s kunt downloaden. Wie wilt er niet goedkoper uit zijn? Daarnaast bieden deze websites ook vaak verrassend mooie en originele foto’s. In dit artikel geven wij graag een selectie van deze websites weer:

Gratisography
De foto’s op Gratisography zijn van hoge resolutie en u kunt ze gratis gebruiken voor persoonlijke of zakelijke doeleinden.

Unsplash
Unsplash biedt een verzameling gratis stockphoto’s van hoge resolutie. De site publiceert 10 nieuwe foto’s per dag.

Little Visuals
Op deze website vindt u veel mooie stockfoto’s van landschappen en natuur. U kunt u aanmelden om elke week 7 nieuwe foto’s in uw mail te ontvangen of bezoek wekelijks even deze website.

Life of Pix
Op deze website stelt een reclamebureau uit Montreal beelden van haar fotografennetwerk gratis beschikbaar, een verzameling die wekelijks wordt uitgebreid.

Naast deze vier zijn er nog vele andere websites waar u terecht kunt voor gratis stockfoto’s. Heeft u zelf nog een website of weet u er een die nog niet genoemd is? Laat dit dan even weten!

Waarom kleine bedrijven ook een website nodig hebben?

Er zijn een aantal redenen waarom een onderneming – klein of groot – een website nodig heeft. Het hebben van een bedrijfswebsite heeft niet alleen te maken met de verkoop van uw goederen en diensten, maar ook over het bieden van iets van waarde aan potentiële klanten.

Uw (potentiële) klanten verwachten dat u als bedrijf een website heeft. Veel consumenten verwachten dat bedrijven online content over hun diensten of goederen aan bieden. Zeker als het gaat om product informatie. Heeft u geen website waar deze informatie op te vinden is, kunt u deze digitale – potentiële – klanten kwijt raken. Zij gaan dan een ander bedrijf, die hetzelfde kan bieden. Daarnaast wordt er door consumenten naar online beoordelingen gekeken als zij op zoek zijn naar bepaalde artikelen. Goede online beoordelingen kunnen hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. U kunt er dan wel op vertrouwen dat er online beoordelingen staan op Google of andere recensiesites.

Een ander belangrijk aspect is dat u met een eigen website het verhaal bepaalt. U heeft geen invloed op wat anderen over uw bedrijf of diensten zeggen, maar u kunt wel bepalen wat uw eigen verhaal is op uw eigen bedrijfswebsite. Een bedrijfsblog kan ondernemers helpen om hun boodschap, missie en persoonlijkheid sneller voor hun doelgroep te krijgen dan gedrukte advertenties of brochures. Ook bent u met een bedrijfswebsite 24/7 uur bereikbaar voor verkoop of het geven van informatie over uw diensten of producten.

Als u een website heeft, wordt deze ook weergegeven in de zoekresultaten van Google. Afhankelijk van hoe uw website geoptimaliseerd is, komt u hoog of laag in de zoekresultaten voor. Als u geen website heeft voor uw bedrijf, dan is de kans dat u in de zoekresultaten verschijnt nul.

Heeft u nog geen website voor uw – klein of groot – bedrijf? Neem dan even contact met ons op. Wij helpen u graag op weg.

Consumentenbond adviseert consument om naar beneden te scrollen in zoekmachines

Afgelopen week is bij De Telegraaf een nieuwsbericht geweest over dat een mevrouw van 89 jaar opgelicht was door een Slotenmaker. U zult wel denken van wat heeft dit met ons als bedrijf te maken? Deze mevrouw in kwestie had via de Goudengids de slotenmaker gevonden op internet. In het bericht kunt u lezen hoe deze mevrouw is opgelicht door de slotenmaker. Oplichters betalen flink om bovenaan bij de zoekresultaten van Google te belanden.  Reactie van de Consumentenbond op dit voorval: „Wij adviseren echt om naar beneden te scrollen en een lokaal bedrijf te bellen.”

Staat u als bedrijf zijnde nog niet in de top 10 zoekresultaten van Google op relevante zoekwoorden? WenS Online Nederland helpt u graag hierbij. Neem daarvoor even contact op met een van onze account managers.

 

Testmysite van Google – Wij testen de tool

Google heeft inmiddels een behoorlijk aantal tools die u helpen bij SEO, SEA en de optimalisatie van je website. Een van die tools is ‘Test my site‘. Hiermee kunt u de snelheid en mobiele gebruiksvriendelijkheid van een website testen. De tool is ontwikkeld door het team van ‘Think with Google’.

Test my site is heel simpel: U geeft de url van uw website op, de tool scant deze vervolgens en controleert op mobiele snelheid en mobiel-vriendelijkheid. De snelheidsindicatie die u te zien krijgt na voltooiing van de scan geeft aan hoelang het duurt voordat de pagina wordt weergegeven in Chrome op een Moto G4-apparaat in een 3G-netwerk. Daarnaast geeft Google een geschat bezoekers verlies. Dit is een schatting van de kans dat een gebruiker uw website verlaat omdat het langer dan 3 seconden duurt voordat deze is geladen. Uw website wordt ook vergeleken met de websites van uw branchegenoten en concullega’s. Als u uw mailadres opgeeft krijgt u het test-rapport met alle gegevens opgestuurd.

Waarom mobile friendly?

Wilt u goed gevonden worden in de zoekresultaten van Google, dan is het zeer belangrijk om de website zo mobiel-vriendelijk en snel mogelijk te maken. Sinds Googles update in 2015 is het namelijk belangrijker dat uw website goed werkt op een mobiel, dan op een desktop. Het algoritme is zo aangepast dat websites die mobile-friendly zijn hoger in de mobiele zoekresultaten terecht komen dan websites die minder geschikt zijn voor mobiel verkeer.

Mobile

Mobile first is dus het devies, omdat het grootste deel van het internetverkeer tegenwoordig afkomstig is van mobiele gebruikers. Het is daarom belangrijk om uw website perfect te laten functioneren op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Dit doet u door de afbeeldingen op uw website te comprimeren en te zorgen dat ze niet het hele scherm innemen. Daarnaast weegt ook de grootte van de afbeelding mee bij de laadtijd van uw site. Andere factoren die belangrijk zijn voor de snelheid van uw mobiele website, zijn het gebruiken van minder tekst en het weglaten van de sidebar.

Googles Speed Update

Dit jaar kwam Google met een Speed Update. Deze update houdt in dat Google meer de nadruk legt op de snelheid van de website op een mobiel. Hoe sneller uw website laad op een mobiel, hoe hoger u in de zoekresultaten komt. Ook al is uw website nog zo gebruiksvriendelijk. Als ie er 8 seconden over doet om te laden, en de net zo gebruiksvriendelijke website van uw concurrent doet er 4 seconden over, dan staat die bovenaan. De content die wel zichtbaar is op de desktopversie van je website, maar niet op uw mobiel, telt na deze update niet meer mee bij uw ranking in de zoekresultaten.

Test gedaan en nu?

Heeft u uw website getest en weet u zich geen raad met de resultaten en adviezen om de snelheid te verbeteren? Geen nood. Wij kunnen u daarbij helpen. We optimaliseren uw website zodat ie niet alleen gebruiksvriendelijker en mobiel-vriendelijker wordt, maar ook nog eens supersnel snel laad, zodat u hoger in de zoekresultaten van Google komt. Interesse? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

5 tactieken om meer uit uw blogs te halen! – In een notendop

Bloggen is een kunst. U hoeft er echter geen hele dag vrij voor te plannen om een meesterwerk te maken. De meest succesvolle artikelen zijn vaak eenvoudig, gemakkelijk te lezen en bevatten weinig technische details. Maar hoe bereikt u dit precies? In dit bericht leest u over vijf tactieken om meer uit uw blog te halen.

Bloggen is een essentieel onderdeel van digitale marketing. Met een zowel creatieve als tactische aanpak zorgt u  ervoor dat u groeit en het kwalitatief verkeer richting uw website toeneemt. Uw doelgroep identificeren, positief opvallen en concurrentieanalyse zijn enkele van de vele factoren die een goed van een saai blog onderscheiden. Zie deze tactieken daarom als een opstap naar een succesvol en effectief blog. Veel succes!