5 tactieken om meer uit uw blogs te halen! (deel 1)

Bloggen is een kunst. U hoeft er echter geen hele dag vrij voor te plannen om een meesterwerk te maken. De meest succesvolle artikelen zijn vaak eenvoudig, gemakkelijk te lezen en bevatten weinig technische details. Maar hoe bereikt u dit precies? In dit bericht leest u over vijf tactieken om meer uit uw blog te halen.

Er is al veel te vinden over het effectief blog schrijven. Er wordt alleen niet vaak geschreven over hoe u uw boodschap daadwerkelijk overgebracht krijgt. Hoe u contact met uw publiek krijgt. Hieronder treft u een voorbeeld van een tekst, waarmee u de boodschap zeker niet overgebracht krijgt.

“We zijn momenteel bezig met het consolideren van ons assortiment om ervoor te zorgen dat de producten die we in voorraad hebben een indicatie zijn van onze merkambities. Als onderdeel van onze assortimentsconsolidatie hebben we ook besloten onze leverancierslijst opnieuw te bekijken en een meer intelligent systeem voor de verwerving van aandelen te gebruiken.” bron

U kunt wel begrijpen dat deze tekst voor uw doelgroep niet te lezen valt. Uw doelgroep zal de tekst waarschijnlijk niet begrijpen. Moeilijk taalgebruik is een van de belangrijkste redenen waarom veel zakelijke blogs niet succesvol zijn. Maar hoe moet u het dan wel doen?

1. Weet voor wie u schrijft

Kent u uw doelgroep? En weet u ook welke doelgroep de desbetreffende blog leest waarop u blogt? Uw blogs zijn alleen effectief als uw lezer zich eraan kunnen relateren. Het is belangrijk om te weten voor wie u schrijft. Jon Morrow, een van de meest inspirerende bloggers, identificeert daarom eerst zijn lezers en onderzoekt hun behoeften. Vervolgens gebruikt hij in zijn artikelen anekdotes die de lezer direct aanspreken en spoort ze zo aan om een gewenste actie te ondernemen. Hieronder een voorbeeld van zijn werk, dat ook op Be A Better Blogger wordt aangehaald.

Effectiever bloggen: weet voor wie je schrijft.

 

 

Foto’s optimaliseren

Er is vanuit Google weer een nieuwe tool: Squoosh. Deze nieuwe tool is voor het makkelijk optimaliseren van afbeeldingen. U kunt afbeeldingen verkleinen zonder de kwaliteit te verliezen. En dat allemaal vanuit uw browser. Het is in feite een web app, die zelfs zonder internet functioneert.

De mogelijkheden van Squoosh

De tool Squoosh biedt allerlei mogelijkheden. De tool is ook simpel in gebruik. U sleept een afbeelding in de browser en u kunt er gelijk mee aan de slag. Aan de zijkant heeft u een menu waarin u verschillende mogelijkheden hebt:

  • Verkleinen
  • Het kleurenpalet reduceren
  • Comprimeren

Vervolgens heeft u de optie om de afbeelding op te slaan als “original image”, OptiPNG, MozJPG, WebP, browser PNG, browser JPEG en browser WebP.

Conclusie van is dat de Squoosh een hele fijne, handige tool waarmee u snel en gemakkelijk beelden sterk kunt comprimeren zonder dat u kwaliteit verliest. U maakt zo uw afbeelding al snel gemiddeld 70% minder groot. Zeker een winst voor uw website. Om deze reden adviseren wij u ook om deze tool te gebruiken voor de afbeeldingen op uw website.

Keywords bedenken: hoe werkt dat?

Wat zoekwoorden / keywords zijn is al vaker aanbod gekomen in onze blog. Ook waarom keywords van belang zijn voor uw website, zeker ook internet gebied. Maar hoe komt u tot een lijst met zoekwoorden die bij uw bedrijf en website passen? Het is makkelijker dan u denkt. De eerste stap is naar uw website kijken. Wat is uw bedrijf, wie bent u en welke producten / diensten levert u? Heeft u ook al gekeken naar de trends in de markt waarin u opereert? Welke vragen krijgt u wel eens vanuit klanten? Uzelf in de doelgroep verplaatsen is essentieel om tot een goede zoekwoordenlijst te komen.

Als u dat eenmaal op een rij hebt, dan kunt u dit verlaten naar de juiste zoekwoorden. Deze moet uiteraard wel voldoen aan een aantal eisen:

  • Keywords moeten bijvoorbeeld duidelijk en simpel zijn.
    Als u zelf iets zoekt doet u dat waarschijnlijk ook zo kort en specifiek mogelijk.
  • Keywords moeten aansluiten op uw producten en/of diensten.
    Bent u bijvoorbeeld een advocaat in Rotterdam? Pas dan uw zoekwoorden daar op aan en zoek naar synoniemen.
  • Keywords moeten ook echt gebruikt worden door uw doelgroep.
    Uw doelgroep kan synonieme gebruiken van een bepaald zoekwoorden. Onderzoek dus wel wat uw doelgroep gebruikt bij hun zoektocht op Google. erzoek.

Google Reviews: hoe krijgt u deze?

Het plaatsen van een Google Review is vrijwillig, gratis en is openbaar te zien op Google. Wanneer uw klanten een review plaatsen bij uw Google vermelding, dan is de naam en reactie van de klant voor iedereen zichtbaar. De review blijft zichtbaar in Google tot de persoon die de reactie heeft geplaatst, deze zelf verwijderd. Overigens is voor deze persoon ook mogelijk om later de review te bewerken. Om spam te voorkomen, wordt er door Google gebruik gemaakt van automatische spam-detectiemethoden. Deze methoden zorgen ervoor dat de spam reacties verwijderd worden.

Voor u als bedrijf is het natuurlijk prettig als u een positieve review krijgt van een tevreden klant of bezoeker. Een positieve recensie is natuurlijk goed voor het vertrouwen van de bezoeker /potentiële klant op het internet die bij uw website de goede review leest. Het is dan zeker een aanrader om uw klanten te vragen om een Google review achter te laten.

Hoe verwijst u uw klanten naar de juiste plek om een Google review te schrijven?

Er is een handige tool beschikbaar, die u daarmee kunt helpen. De tool Review Box Generator. Met deze tool kunt u, als eigenaar van een website of webshop, een link aanmaken die direct naar de bedrijfsvermelding gaat. U kunt hierdoor uw klanten of bezoekers direct naar het reviewsysteem van Google brengen. Hierdoor is het achterlaten een review voor uw klant slechts een kleine moeite. Wij adviseren u dan ook om direct aan de slag te gaan met deze tool en uw klanten te vragen om een Google review.

Als voorbeeld:

Review schrijven link
Reviews overzicht

 

Prettige kerstdagen en Gelukkig 2019!

WenS Online Nederland wenst u Prettige kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

Veel voorkomende SEO fouten

Zoekmachine optimalisatie; het kan als erg ingewikkeld gezien met vele technische onderdelen. Als u dan bezig bent met het verbeteren van de vindbaarheid van uw website, dan wilt u dat het goed gebeurd. In dit bericht vindt u een aantal van deze veel voorkomende fouten….

Tekst kopiëren van andere websites

Een veel voorkomende fout is het simpelweg kopiëren van teksten van andere websites. Wij zien vaak dat men dan de tekst een beetje aanpast, zodat het lijk alsof de tekst door u zelf bedacht en geschreven is. Dit was een techniek die vroeger wellicht wel werkte bij Google, maar tegenwoordig is dit ook niet meer het geval. Het kan zelfs ervoor zorgen dat u een lager in de zoekresultaten komt te staan.

Wat moet u dan wel doen? De tijd nemen om een originele tekst te schrijven, die interessant genoeg is om hoog in de zoekresultaten van Google te komen.

Website niet mobiel- of gebruiksvriendelijk

Als uw website niet mobielvriendelijk is of niet makkelijk te gebruiken is op een mobiele apparaat, dan is er een grote kans dat uw website lager in de zoekresultaten komt te staan. Google toetst immers of uw website geschikt is voor mobiel gebruik.

Geen gebruik maken van Social media

Uw doelgroep is waarschijnlijk wel te bereiken via Social media. Uw doelgroep zal waarschijnlijk wel dagelijks daar gebruik van maken. Door dan geen gebruik te maken van social media, kan een gemiste kans voor u zijn. Met social media kunt u uw bereik ook vergroten.

Zoekwoorden

Het komt wel eens voor dat andere zoekwoorden worden gekozen bij een bepaalde pagina binnen uw website. Voor u kunnen deze zoekwoord ideaal aansluiten op het onderwerp en tekst, maar voor een ander totaal niet logisch zijn. Het beste advies is om vooraf even te onderzoeken welke zoekwoorden (gerelateerd aan uw onderwerp) populair zijn. Schrijf dan daarbij passende teksten voor op uw website.

Een andere fout gerelateerd aan zoekwoorden is dat men teveel zoekwoorden inzet op één pagina. Teveel zoekwoorden op één pagina inzetten kan door Google zien worden als “spam”. Zorg er ook voor dat u regelmatig uw zoekwoorden binnen de website controleer of deze nog relevant zijn.

Website actueel houden

U dient uw website wel actueel te houden. Mensen houden van vernieuwing en willen het gevoel dat uw website actief is. Als u continu wat nieuws plaatst zullen uw bezoekers steeds blijven terugkomen, omdat ze geïnteresseerd zijn in wat er nu weer voor nieuws te lezen is.

Content kwaliteit

Het is van belang dat u de tijd neemt om een tekst goed in elkaar te zetten. Een goede tekst schrijven kost tijd. Het moet goed opgebouwd zijn, origineel en interessant. Natuurlijk moet de tekst grammaticaal ook kloppen. Een tekst vol (spel)fouten is immers ook niet professioneel. Uw bezoeker zal dit zeker niet leuk vinden, maar ook de zoekmachines zullen dit opmerken.

Automatisch afspelen van video’s

Video content op uw website is zeker een pre. Google geeft u ook extra punten voor het hebben van video content op uw website. Maar u wilt toch dat uw bezoekers op uw website blijven en terug komen? Het automatisch afspelen van video’s op uw website kan door de bezoeker al irritant beschouwt worden. Als iemand in een rustige omgeving uw website wilt lezen en er begint onverwachts ineens een video met geluid af te spelen, dan zal die persoon al heel snel uw website verlaten. Dat is waarschijnlijk iets wat u graag wilt voorkomen.

Advertenties op uw website

U kunt op uw website gebruik maken van advertenties. Het is dan ook wel interessant om extra geld te verdienen met wat advertenties. Maar zorg ervoor dat er niet te veel op de website staan.

Backlinks op uw website actueel houden

Wanneer u links op uw website heeft naar andere websites, dan is het van groot belang dat u zorgt dat deze actueel zijn en blijven. Niet werkende links kunnen ervoor zorgen dat u uw bezoeker kwijt raakt.

 

 

 

 

 

 

Quality Score verbeteren

Google Ads is een belangrijke manier om uw website beter vindbaar te maken. Google is een veel gebruikte zoekmachine. U kunt als bedrijf niet veroorloven om niet in Google zoekresultaten naar voren te komen. Als uw potentiële klant naar uw dienst of product zoekt in de zoekmachine, dan wilt u uiteraard dat uw bedrijf direct zichtbaar is in Google. Google rekent uw positie in de advertenties uit door te kijken naar het bedrag per klik geboden wordt en de Quality Score. Voor een betere positie in de advertenties kunt u het budget per klik verhogen, maar minstens net zo belangrijk is om aan uw Quality Score zo hoog mogelijk te krijgen. Maar wat is het in feite? En hoe wordt deze berekend?

Wat is de Quality Score?

De Quality Score is een cijfer tussen de 1 en 10 waarmee Google bepaalt wat de kwaliteit is van uw zoekwoorden. De drie belangrijkste factoren die jouw Quality Score bepalen zijn: keyword relevantie, de landingspagina ervaring en de verwachtte clickthrough rate (CTR). Om de Quality Score zo hoog mogelijk te krijgen is het dus erg belangrijk om rekening te houden met deze drie aspecten en te proberen om ze te verbeteren.

Quality Score optimalisatie

Met keyword relevantie bedoelen we hoe goed de zoektermen aansluiten bij de advertentieteksten. Keyword relevantie is het belangrijkste element van de Quality Score. Het komt het erop neer dat hoe meer de keywords aansluiten bij de advertentietekst, hoe beter. In de praktijk betekent dit dat hoe vaker u de keywords gebruikt in een advertentie of webpagina, hoe hoger de Quality Score zal zijn en hoe makkelijker u te vinden bent. Het is wel belangrijk dat de tekst leesbaar blijft, omdat er een grens zit aan hoe vaak u dezelfde keywords kunt gebruiken. Over het algemeen kan keyword relevantie ook verbeterd worden door specifieke zoektermen te gebruiken, in plaats van brede zoektermen.

De landingspagina is de webpagina waar bezoekers op terechtkomen als ze op uw advertentie klikken. De landingspagina ervaring heeft ook weer effect op de Quality Score. De landingspagina ervaring houdt in dat de landingspagina duidelijk en op orde is en goed functioneert. Eén belangrijk punt is bijvoorbeeld de laadsnelheid: bezoekers hebben vaker de neiging om weg te klikken als de pagina blijft laden, dus het is een voordeel als uw landingspagina makkelijk te bereiken is. Ditzelfde probleem speelt ook als een website niet intuïtief kan worden gebruikt, dus let er altijd op dat uw landingspagina helder en overzichtelijk is, op elk mogelijk apparaat. Het is ook altijd belangrijk om te zorgen dat de inhoud van uw landingspagina’s relevant en up-to-date is en dat alle links correct functioneren.

Tenslotte is er de verwachtte clickthrough rate (doorklik ratio). De clickthrough rate verwijst naar de mate waarop degenen die uw advertentie zien (‘impressions’) er ook daadwerkelijk op klikken. U kunt de clickthrough rate daarom als volgt uitrekenen: (klikken ⁄ impressions) × 100% = clickthrough rate. Google probeert met een algoritme uit te rekenen wat de verwachtte clickthrough rate is, omdat zij prioriteit geven aan de advertenties waar veel mensen op klikken. Voor een betere clickthrough rate is het vooral belangrijk dat u een goede advertentie hebt die interesse wekt, met een pakkende tekst, maar die wel relevant is en aansluit bij wat u aanbiedt. Anders zal het wel resulteren in meer klikken, maar minder aankopen.

Quality Score – Hoe relevant?

Uiteindelijk is Quality Score niet altijd het belangrijkste. Het heeft niet noodzakelijk invloed op hoe goed een advertentie is, hoe veel mensen erop klikken en hoe veel keer dit zal resulteren in een aankoop. Toch is het wel van belang op hoe makkelijk u gevonden kan worden in Google. Quality Score kan u het beste zien als één van vele onderdelen die uw Google Ads kan verbeteren.

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag is een stukje code op een webpagina waarmee je zoekmachines aangeeft dat deze duplicate is. Door zelf te verwijzen naar het origineel concurreer je niet met jezelf en kom je hoger in Google.

Canonical tag betekenis

Stel je voor, je hebt een webshop en je verkoopt een lamp in verschillende kleuren: rood, geel, groen en blauw. De lamp is steeds precies hetzelfde en alleen de kleuren verschillen. Dan heeft het geen zin om verschillende productteksten te schrijven. Je kunt je tijd wel beter besteden…

Maakt je CMS voor de verschillende varianten aparte pagina’s en url’s aan? Dan is de kans groot op duplicate content. En dat is niet goed voor SEO:

  • De pagina’s zijn vrijwel identiek
  • Google weet niet welke de beste van de serie is
  • Je concurreert met jezelf, want je hebt meerdere pagina’s voor dezelfde zoekterm

Dit kun je voorkomen met een canonical tag, ook wel canonieke url genoemd.

Dubbele content oplossen met canonical tag / canonical link

Met een canonical tag / canonical link geef je zoekmachines als Google duidelijk aan wat de hoofdpagina is. In het geval van de lamp plaats je op de subpagina’s een link naar de hoofdpagina: de overzichtspagina van de lamp.

Door de canonieke url’s ziet Google dat de pagina’s bij elkaar horen. En dat hij alleen de hoofdpagina hoeft te tonen bij de zoekresultaten. Bovendien bundel je op deze manier de kracht van alle pagina’s. Plaatst iemand een link naar een subpagina, dan komt de waarde ten goede aan de hoofdpagina.

Canonical tag toevoegen aan pagina

Het toevoegen van canonical-url’s kan handmatig en automatisch. Gaat het om weinig links, dan kun je dit in WordPress bijvoorbeeld met de Yoast SEO-plugin doen. In de plugin vind je onder het tandwiel de optie canonieke url. Geef hier bij de subpagina’s de link op naar de hoofdpagina.

Is het altijd nodig om canonical url’s in te stellen?

Het is niet altijd nodig om canonical links op te geven op dubbele pagina’s. Google negeert in een url namelijk het gedeelte achter een #. Genereert je CMS dit soort url’s, dan ziet google ze als hetzelfde adres:

  • domeinnaam.nl/schemerlamp#kleur
  • domeinnaam.nl/schemerlamp#formaat
  • domeinnaam.nl/schemerlamp#prijs

Bij deze url’s is het niet nodig om canonical-links in te stellen. Google ziet ze als dezelfde pagina.

Wat doe ik met duplicate content op verschillende sites?

Canonical links kun je ook op verschillende websites instellen. Bijvoorbeeld als je een gastartikel schrijft voor een groot blog en deze ook op je eigen site wilt plaatsen. Verwijs in dat geval op een van de twee pagina’s met een canonical-tag naar het origineel. Wel zo netjes en je maakt het Google weer wat makkelijker.

Wanneer kies je voor nofollow en wanneer voor een canonical-link?

Met meta-robots kun je individuele pagina’s uitsluiten van indexeren in Google. Je zet ze dan bijvoorbeeld op noindex,follow. Google negeert de pagina maar volgt de links wel netjes. Dit zou je in theorie ook kunnen doen voor subpagina’s, maar het heeft een groot nadeel: de pagina geeft geen linkwaarde door.

Als iemand bijvoorbeeld naar je groene of gele lamp linkt, dan lost de waarde van de link op. Een gemiste kans dus. Bij een canonical-links draag je de waarde netjes over op de hoofdpagina en verschijnt deze – als het goed is – wat hoger bij de zoekresultaten.

Linkbuilding; waarom is dit belangrijk?

Linkbuilding, een veel voorkomende term op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie. Het is een lastige term, maar wel een van de essentiële onderdelen van SEO om te werken aan de online vindbaarheid van uw website. Maar wat is Linkbuilding..? Linkbuilding is het verzamelen van relevante linkjes van andere webpagina’s naar uw website. Het doel van linkbuilding is het verbeteren van de positie in de zoekmachine op specifieke zoekwoorden.

De verzameling links, die naar uw website verwijzen vanaf andere sites, wordt de linkprofiel genoemd. De waarde van deze andere sites speelt daarbij een belangrijke rol. Het moet namelijk wel gaan om websites van een bepaalde kwaliteit en relevantie.

Domein Autoriteit & Pagina Autoriteit

Verschillende Tools voor SEO, zoals bijv. Open Site Explorer, drukken de waarde van een website uit in Domein Autoriteit. Deze waarde ligt altijd tussen 0 en 100. Naast de verschillende domeinen en het aantal links dat er naar de website linken wordt deze waarde vastgesteld op basis van nog veel meer factoren. Gaat een website net online, dan heeft deze nog een lage Domein Autoriteit. Er zijn immers nog niet veel links verzameld naar de website. Een website met een nieuwe vormgeving kan de huidige Domein Autoriteit behouden door Redirects te gebruiken. Met behulp van een 301 Redirect linkt u de oude pagina naar de nieuwe variant. Op die manier behoudt de pagina de Autoriteit waarde.

De Pagina Autoriteit is hetzelfde als de Domein Autoreit, alleen geldt de Pagina Autoriteit voor een bepaalde subpagina binnen de website en de Domein Autoriteit voor het gehele domein.

Natuurlijk linkprofiel

De zoekmachine Google ziet het liefst een natuurlijk linkprofiel. Hiermee wordt bedoeld een profiel dat zowel bestaat uit linkjes via verschillende kanalen als een profiel dat geleidelijk wordt opgebouwd. Het inkopen van duizenden links in één keer heeft weinig tot geen nut voor het verkrijgen van hogere posities in de zoekresultaten.

Het verzamelen van links

Bij het verzamelen van links naar uw website zijn er verschillende factoren die een rol spelen. Enkele daarvan zijn:

  • Autoreit van de website:
    Houd de Domein Autoriteit van de website die naar uw site linkt in de gaten.
  • Relevantie van de link:
    Het streven is om een link naar uw website te plaatsen op een website met hetzelfde onderwerp als uw eigen site. Van een autobedrijf linken naar een kapperszaak heeft weinig nut.
  • Plaats op de website:
    Een link die midden op een pagina staat in een stuk tekst heeft meer waarde dan een link op een linkpartners pagina.
  • Ankertekst:
    Ankertekst is de tekst die wordt gebruikt voor de link. Zorg dat deze tekst relevant is aan uw website / onderwerp.

Wilt u meer weten over linkbuilding? Neem dan even contact op met WenS Online Nederland. Een van onze account managers informeert u graag over de mogelijkheden die wij u bieden voor Linkbuilding.

Conversatie aangaan; helpt dit voor uw reputatie management in Google?

Op internet staat iets negatiefs over uw bedrijf. U heeft de mogelijkheid om daarop te kunnen reageren. De vraag is dan alleen wel: Moet u wel reageren? WenS Online Nederland krijgt regelmatig de vraag of u als bedrijf daarop moet reageren. In dit bericht gaan we hier op in.

Conversie aangaan om uw reputatie te beschermen?

Op Internet kunt u veel instructies vinden over hoe u de conversatie aan kunt gaan na een slechte review. De meesten zullen dat ook doen. Op zich allemaal prima en logisch. U reageert immers op iets negatiefs en daarmee laat u zien dat u geen oplichter of slecht bedrijf bent. U wilt de persoon die u verguist juist helpen of op een andere manier overtuigen van uw kwaliteit en service. Maar staat u daarbij ook bij stil dat wanneer u dit doet, dat dit ook naar voren kan komen binnen Google Zoekresultaten.

Wanneer een dergelijk slechte review (met uw reactie daarop) naar voren komt op pagina 1 in Google, kan dit schadelijk zijn voor uw business.

Google

Google denkt vanuit zoekwoorden, links, techniek, indexeren, etc. Een van de dingen waar Google naar kijkt, is verse content. Wanneer u dus reageert op een slechte review, krijgt deze pagina nieuwe content. Hoe meer content er door de tijd op een pagina wordt bijgeplaatst, hoe belangrijker deze pagina voor Google is. Het gevolg daarbij is: de pagina wordt hoger geplaatst in de zoekresultaten. En dat is precies wat er zal gebeuren als u reageert op een bestaande – al wat oudere – publicatie. En dat is nu net iets wat u niet wenst.

Ik heb een aantal keren gezien dat een (negatief) artikel steeg in Google doordat iemand het nodig vond om een reactie achter te laten. Zelfs jaren na publicatie.

Wat moet u dan wel doen?

Heeft u een slechte review gevonden over uw bedrijf? Ga dan niet meteen hierop reageren. Bekijk eerst even hoe actueel dit bericht is. Ons advies om alleen te reageren op nieuwe publicaties. Bij berichten die al wat ouder zijn, loopt u het risico door het teageren dat dit bericht zomaar ineens een paar posities stijgt in de zoekresultaten.

Hoe kan dit zo snel? Dat zult u vast wel denken op dit moment. Dit heeft te maken met de er minder concurrentie is op bedrijfsnamen en persoonsnamen. Daardoor is de component verse / actuele content erg belangrijk.