Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wetgeving in werking

Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe wetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming in gegaan. Deze nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat iedere website moet voldoen aan nieuwe richtlijnen. WenS Online Nederland helpt je graag met deze noodzakelijke wijzigingen voor de website.

Algemene informatie over de AVG

Voordat de AVG van toepassing werd had elke lidstaat in de EU een eigen privacywet. Deze nationale wetten zijn wel allemaal gebaseerd op de Europese privacyrichtlijn uit 1995. In Nederland was de nationale uitvoering van deze richtlijn de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Europese privacyrichtlijn werd vastgesteld toen internet nog in de kinderschoenen stond. Daarom is de Europese privacywetgeving de afgelopen jaren herzien.

De AVG is een stuk strenger dan de voorganger. Het is een vrij uitgebreide wet met als belangrijkste onderdelen voor een website:

  • Bezoekers moeten actief toestemming geven voor het vastleggen van persoonsgegevens
  • Een persoon mag de gegevens opvragen en ook eisen dat de gegevens aangepast/verwijderd worden
  • Alle gegevens die je verzamelt moeten vastgelegd zijn
  • Alleen gegevens die je aantoonbaar nodig hebt mag je verzamelen
  • De beveiliging van de informatie moet sterk en up to date zijn.

Wat moet je doen?

Deze regelgeving heeft grote gevolgen. Er zijn een aantal zaken die WenS Online Nederland voor je in orde kan brengen:

SSL Certificaat

Het grootste gevolg voor veel websites is dat een SSL-certificaat nu verplicht is bij webshops en websites die gebruikersgegevens verwerken (bijvoorbeeld met een contactformulier). WenS Online Nederland kan dit voor je website verzorgen. Voor meer informatie of een prijsindicatie m.b.t. een SSL certificaat kun je contact opnemen via het contactformulier.

Privacy Verklaring & Cookie verklaring

Als jouw website privacygevoelige gegevens verzamelt en/of opslaat, ben je wettelijk verplicht om een privacy statement te hebben. Dat betekent dat als je een eenvoudig contactformulier op jouw website hebt staan, een privacy statement al verplicht is. Heb je een webshop? Dan is een privacyverklaring altijd verplicht. Een webshop verzamelt alleen al in het bestelproces heel veel persoonsgegevens. Dat is voor de privacywetgeving voldoende reden om de verklaring voor webshops verplicht te stellen.

Wij kunnen voor jouw website een Privacy & Cookie Verklaring op maat maken voor € 85,- excl. BTW.

De gevolgen van het niet hebben van niet voldoen aan de wetgeving

De gevolgen van als je niet voldoet aan de nieuwe richtlijnen, kunnen hoog oplopen. Het ontbreken van een Privacy Statement op je website kan al een boete oplopen tot 800 euro. Houd je je ook niet aan de Cookiewet? Dan kan de boete zelfs oplopen tot een bedrag van maximaal 450.000 euro.

Voorkom een boete door simpelweg een Privacy & Cookie verklaring op je website te laten plaatsen door WenS Online Nederland. Indien je gebruikersgegevens verwerkt of een webshop hebt, neem dan even contact op met ons over de kosten van een SSL Certificaat.

 

 

 

Meta Description in Google naar 320 tekens

Wellicht wat het al opgevallen, maar sinds kort kan de meta description voor Google langer worden. Door een update van Google, begin dit jaar, zijn de richtlijnen voor deze pagina omschrijving in de zoekresultaten veranderd. Maar wat dit precies in en wat kunt u er mee doen?

Wanneer u gebruik maakt van Google Zoeken, kan het zijn dat u langere Meta Destrictions ziet dan u gewend bent. Door een belangrijke update van Google kan er namelijk meer tekst worden weergegeven onder een organische zoekresultaat. Voorheen was de gemiddelde lengte van een meta description 160 tekens. De tekst onder de URL in de zoekresultaten kan nu 2 keer zoveel tekens bevatten; maximaal 320 tekens.

Waarom heeft Google dit gewijzigd? Het doel van Google is om zoekresultaten zo relevant mogelijk voor je te maken. Door deze wijziging is de kans groter dat u als gebruiker van Google Zoeken sneller een antwoord op uw vraag krijgt. Dit past goed bij de missie van Google:

“We willen de informatie van de wereld voor iedereen verzamelen, en voor iedereen toegankelijk maken binnen slechts één klik.”

Als u geen gebruik Meta description ingevoerd heeft bij de pagina’s van uw website, kiest Google zelf een passende beschrijving (aantal tekens maximaal 320). Als u zelf in het verleden deze omschrijving al hebt ingevoerd, dan blijft de lengte van tekst precies zoals u het destijds heeft ingesteld. Dit dient u dan zelf aan te passen naar een langere omschrijving (van circa 160 tekens naar 320 tekens).

Dit wijzigen is niet noodzakelijk, echter kan het wel een positief effect hebben op de ranking van uw website. Wij adviseren u dan ook om deze te gaan verlengen naar ongeveer 300 tekens. U dient wel rekening te houden met het maximum aantal tekens, anders zal Google waarschijnlijk niet de gehele omschrijving weergeven in de zoekresultaten. Het optimaal gebruiken van de Meta Description zorgt ervoor dat u meer ruimte heft om antwoord te geven op de vraag van de zoeker. Meer ruimte om uw potentiële klant te overtuigen om uw website te bezoeken. Bovendien zal Google uw website ook relevanter gaan vinden wanneer u helpt een antwoord te vinden in het zoekresultaat, wat uw positie positief kan beïnvloeden.

 

 

Google algoritme update

Google is bezig met het uitrollen van een nieuwe update met betrekking tot het algoritme. Dit kan gevolgen hebben voor de positie in de zoekresultaten, dus lees snel verder!

Op dit moment is Google een nieuwe ‘algoritme update’ aan het uitrollen, die mogelijk effect heeft op uw ranking in Google. Misschien heeft u het al wel gemerkt, maar de posities zouden tijdelijk kunnen veranderen. Wees gerust, dit is dus slechts van tijdelijke aard, totdat alle servers van Google up-to-date zijn en de nieuwe rankings het weer overnemen.

Google geeft aan dat er niets mis is met pagina’s die nu mogelijk minder goed presteren. Ook is er helaas geen oplossing voor deze pagina’s. Het enige wat u kunt doen is blijven werken aan kwalitatieve content!

SEO update: Google toont langere meta descriptions in zoekresultaten

Google heeft de lengte van de meta descriptions in de zoekmachine verlengd. Een mooie kans voor u om de description van elke pagina aan te scherpen. In dit bericht schrijven wij over wat u zou moeten weten over de nieuwe meta descriptions en wat u er mee zou kunnen doen.

Lengte van meta descriptions

De meta description is een korte regel van maximaal 160 tekens die een samenvatting geeft van de pagina in de zoekresultaten. Voor diegene die voorheen altijd aan het proppen was om hun boodschap binnen deze tekens te krijgen is er dan nu goed nieuws. Google heeft begin december namelijk aangekondigd de maximale tekens te verdubbelen! Dit betekent dat op een mobiele telefoon de meta description maximaal 220 tekens mag zijn en op desktop maar liefst 320 tekens (of 1840 pixels).

Google geeft aan deze wijziging  te doen om een nog betere omschrijving te geven van het zoekresultaat. Hierdoor krijgen bezoekers beter inzicht in hoe relevant de betreffende pagina is bij hun zoekopdracht.

Hier ligt een kans voor de SEO van uw website

Veel websites hebben de meta descriptions nog opgemaakt volgens de oude richtlijnen. Hierdoor kan het voorkomen dat u zowel korte als lange descriptions terugziet in de zoekresultaten. Ook maakt Google soms zelf een langere meta description waarbij de huidige overschreven wordt.

 

 

 

Wat is een sitemap en heeft de website dit nodig?

Waarschijnlijk heeft u de term Sitemap wel eens gehoord. Wanneer dit niet het geval is, is het zeker tijd om u in te lezen over de Sitemap. Een sitemap is immers een belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid van uw website. Benieuwd naar wat een Sitemap is? Mogelijk dat uw website deze al heeft, maar hoe weet u dat? Waarom heeft u een sitemap nodig? U leest dit allemaal in dit blog bericht.

Wat is een Sitemap?

Een Sitemap is een eenvoudige manier om Google en andere zoekmachines te vertellen over de verschillende pagina’s die u op de website hebt, die anders misschien over het hoofd worden gezien. Het is een overzicht van alle belangrijke pagina’s op uw website. U kunt de Sitemap ook zien als de inhoudsopgave van uw website. Een Sitemap is dan ook erg belangrijk bij de zoekmachine optimalisatie.

Heb ik een Sitemap nodig?

Voor de SEO is de Sitemap erg belangrijk, want u vertelt met de Sitemap aan de zoekmachines welke pagina’s binnen de website belangrijk zijn om op te nemen in de zoekresultaten. Door Google precies te aan te geven welke pagina’s opgenomen moeten worden, wordt dit proces versneld zijn om op te nemen in de zoekresultaten. Daarnaast kan Google dankzij de Sitemap ook de pagina’s op de website vinden waar geen interne links naar toe gaan. Is er nog geen Sitemap? Google kan dan deze pagina’s niet vinden en dus ook niet opnemen in de zoekresultaten. Heeft u een sitemap nodig? Ja, dit is zeker aan te raden.

Sitemap: HTML of XML?

Wanneer het gaat om SEO dan wordt er vrijwel altijd een Sitemap.XML bedoeld, maar daarnaast is er ook nog sprake van een HTML Sitemap. De XML Sitemap is de belangrijkste en wordt door Google gebruikt om uw website te indexeren. De HTML Sitemap wordt niet vaak meer gebruikt. De HTML Sitemap is meer bedoeld voor de bezoekers van de website, die er uit ziet als elke andere pagina.  Een XML Sitemap is meer gericht op de zoekmachine en is dan ook een ander bestandsformaat dan een HTML Sitemap.

 

Zijn beide Sitemaps nodig voor uw website?

Een XML Sitemap is zeker aan te raden, een HTML Sitemap is minder belangrijk voor uw website. Toch kan deze wel handig zijn voor de bezoekers van uw website, zeker als u erg veel pagina’s hebt binnen de website. Dan kan de bezoeker de Sitemap.html gebruiken om snel de gewenste pagina te vinden binnen de website.

Voor SEO heeft een HTML Sitemap een beperkte toegevoegde waarde. De HTML Sitemap zorgt er immers voor dat de linkstructuur platter wordt, waardoor elke pagina binnen de website in slechts 2 klikken te bereiken is vanaf de homepagina. Daarnaast waardoor Google het ook wanneer iedere pagina bereikbaar is via een klikbare link in de website. Een HTML Sitemap kan er dus nog wel voor zorgen dat de iedere pagina een verwijzende link krijgt binnen de site.

Heeft uw website al een Sitemap.xml?

Weet u niet of uw website al een Sitemap.xml heeft? Dit is zeker belangrijk om te weten. Dit kunt u eenvoudig controleren via de volgende website: https://seositecheckup.com/tools/sitemap-test

Hier dient u de website in te voeren en de tool zal voor u controleren of de sitemap al bestaat.

Een XML Sitemap maken?

Wanneer u nog geen XML Sitemap heeft is het van belang om deze wel te laten maken. Wanneer uw website gemaakt is door een website bouwer, dan kunt u aan deze uiteraard ook vragen of er een XML Sitemap toegevoegd kan worden. Wanneer u gebruik maakt van WordPress als CMS, dan kunt u eenvoudig de plugin Yoast SEO installeren. Deze plugin is in het algemeen een uitstekende SEO plugin voor WordPress. Voor Joomla gebruikers is de Sitemap van OSmap een aanrader.

Een XML Sitemap aangemaakt maar hoe nu verder?

Wanneer u een Sitemap heeft (laten aanmaken) aangemaakt, moet deze nog ingediend worden bij Google. Dit kan via Google Search Console. In Google Search Console kunt u ook direct zien of alle URL’s uit de Sitemap geïndexeerd worden.

Wilt u hier meer over weten of heeft u hulp nodig bij dit alles instellen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Voor- en nadelen van Automatisch bieden in Adwords

Begin januari schreven we al over automatisch bieden in Google Adwords. In dit bericht gaan wij verder in op wat automatisch bieden precies inhoud en wat de voor- en nadelen zijn hiervan.

Automatisch bieden binnen Adwords betekent niets meer dan dat u aangeeft in Adwords dat de biedingen voor een deel of volledig automatisch door algoritmes van Google mogen worden ingesteld. Er zijn een zevental verschillende mogelijkheden voor automatische biedstrategieën, elk met een ander doel. Zo is er bijvoorbeeld de biedstrategie “Klikken maximaliseren”, het doel hierbij is om zoveel mogelijk klikken op de advertenties te realiseren. Een ander biedstrategie is “Doel-CPA”, hierbij is het doel om meer conversies te genereren tegen vooraf ingestelde kosten per conversie. In een later bericht gaan wij verder in deze verschillende biedstrategieën. Maar nu eerst de voor- en nadelen van een automatische bieding binnen Google Adwords…

Een aantal belangrijke voordelen van automatisch bieden in Adwords

  • Het niet handmatig hoeven in te stellen;
    Dit scheelt zeer veel tijd.. tijd die u kunt benutten voor het verbeteren van bijvoorbeeld de kwaliteitsscore.
  • Elke biedstrategie is gebaseerd op het behalen van een bepaalde prestatiedoel;
    Deze zorgen ervoor dat de campagne efficiënter gestuurd worden om die doelen dan ook te behalen.
  • Biedingen worden vaak aangepast;
    Dit is zeker van groot belang in een markt met veel concurrentie om de gewenste advertentie positie te blijven behalen.
  • Google beschikt over alle data die beschikbaar zijn;
    Deze data kan bij automatische bieding meegenomen worden in het berekenen van het optimale bod voor een veiling;
  • Verschillende biedstrategieën zijn mogelijk in te stellen voor verschillende campagnes, advertentie groepen en zoekwoorden;
    Hierdoor kunnen diverse biedstrategieën gecombineerd worden.
  • De automatische biedstrategieën van Google zijn kosteloos en voor een ieder te gebruiken;
    Dit betekent dat u als adverteerder niet hoeft te betalen voor dure tools of software van derde partijen.

Al deze voordelen klinken uiteraard allemaal heel mooi, maar er zijn ook zeker wel wat nadelen aan deze manier van bieden. De meeste daarvan worden vaak pas duidelijk als de biedstrategie eenmaal in werking is. Hieronder een kleine opsomming van de belangrijkste nadelen van automatisch bieden:

  • Tijd nodig om te leren;
    De meeste biedstrategieën hebben vaak een week tot drie weken nodig voordat deze de campagne, advertentiegroepen en zoekwoorden op het gewenste doel krijgt.
  • De campagne kan niet gewijzigd worden tijdens de leerfase;
    Dit bekent dat u geen wijzigingen kunt uitvoeren gedurende 1 tot 3 weken. Dit kan zeker een nadeel zijn wanneer u bijvoorbeeld ziet dat de kosten te hoog zijn.
  • De biedstrategieën hebben beperkingen;
    Bepaalde biedstrategieën hebben een minimum aantal conversies nodig om correct te kunnen werken.
  • Deze strategieën lopen automatisch;
    Dit wilt zeggen dat wanneer volume is, de strategie ook zal sturen om dat volume volop te benutten. Dit kan betekenen dat bij sommige strategieën de kosten ineens omhoog schieten wanneer dit niet goed beheerd wordt.
  • De biedstrategieën worden gestuurd op basis van ‘machine learning’.
    Dit betekent natuurlijk niet dat de strategie ook weet welke zoekwoorden voor u belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Dit kan resulteren in dat er veel budget benut wordt voor zoekwoorden die voor u minder waardevol zijn.

 

Automatisch bieden in Google Adwords

Biedingen instellen in Google Adwords, dat is niet echt wat iemand graag doet. De veiling van advertenties in Adwords is niet echt spannend. Het winnen van een Adwords-veiling is best ingewikkeld. Wanneer men ervoor kiest om gebruik te maken van handmatige biedingen, dan is het bod een minuut later al niet goed genoeg. Automatische biedstrategieën van Google is dan ook een oplossing. In deze berichten serie vertellen wij over de diverse automatische biedstrategieën binnen Google Adwords. De voor- en nadelen, waar u op moet letten, dit komt allemaal aan bod.

Biedingen in Google Adwords

Handmatig instellen van de biedingen is bijna onbegonnen werk. Er bestaan reeds veel betaalde tools en software die deze biedingen deels of volledig automatisch instellen. De biedingen worden daarbij aangepast aan de hand van de gewenste positie van de advertentie. Het instellen van de biedingen is dan ook het belangrijkste aspect van Adwords. Staat de website niet op de gewenste locatie dan betekent dit vaak al dat het bedrijf niet goed genoeg gevonden wordt in Google. Wat vervolgens weer resulteert in minder bezoeker en dus minder omzet. Om deze reden biedt Google dan ook zelf een aantal mogelijkheden aan om de biedingen automatisch in te stellen.

Handmatig bieden, wat is het?

Het is goed om even stil te staan bij het handmatig instellen van de biedingen. Miljarden biedingen worden dagelijks aangepast met als doel de gewenste positie te behalen met een advertentie in het zoek- of display netwerk van Google. De biedingen kunnen handmatig worden beheerd in Adwords interface of in de Editor. U bepaalt dan het maximum bedrag wat u bereid bent te betalen voor een klik op een bepaald zoekwoord.

Bij kleine campagnes binnen Adwords met een paar zoekwoorden is nog wel te overzien om de biedingen handmatig in te stellen. Maar dit is niet meer het geval bij campagnes die uitgebreider worden met meerdere zoekwoorden. Het handmatig instellen van de biedingen is niet meer te doen als het gaat om tientallen, honderden of zelfs nog meer zoekwoorden en biedingen gaat. De biedingen voor een deel of zelfs volledig automatisch instellen is dan de uitkomst.

In het volgende bericht vertellen wij verder over automatisch bieden en de voor- en nadelen hiervan. Houd onze blog in de gaten en lees binnenkort verder over automatisch bieden binnen Google Adwords.

Basisfunctionaliteiten Revolution Slider

Veel websites bevatten een slider. In de meeste gevallen gebruiken we hier dezelfde oplossing voor namelijk Revolution Slider. Met deze plugin kunt u betrekkelijk eenvoudig sliders beheren, aanmaken en wijzigen.

Om slider(s) te beheren gebruikt u het menu item ‘Revolution Slider’ aan de linkerkant van de WordPress beheeromgeving.

Een slide toevoegen

Een nieuwe slide toevoegen aan een bestaande slider gaat via de ‘Edit slides’ knop. U krijgt nu het overzicht te zien van alle bestaande slides. Kies op deze pagina de optie ‘New slide’. U kunt dan direct een afbeelding uploaden of kiezen voor de nieuwe slide. Klik op ‘Insert’ en u ziet in beeld de bevestiging dat de nieuwe slide is aangemaakt

Een slide aanpassen

Een bestaande slide wijzigen gaat via de ‘Edit slides’ knop. U krijgt vervolgens het overzicht te zien van alle bestaande slides. Klik op ‘Edit slide’ voor de slide die u wilt wijzigen. In de pagina die volgt kunt u verschillende instellingen wijzigen zoals de afbeelding zelf als de transitie van de slide.

In onderstaand voorbeeld is de transitie ‘Fade’. Vergeet niet de slide op te slaan via de groene ‘Update slide’ knop.

Werken met tekst en animaties

Naast een (achtergrond)afbeelding kunt u ook tekst en animaties toevoegen aan een slide. In onderstaand voorbeeld voegen we een titel en korte tekst toe aan een bestaande slide. We zullen de tekst voorzien van een animatie zodat deze van link naar rechts in beeld verschijnt

Als eerste zullen we de tekst moeten toevoegen. Dit gaat via de ‘Add layer’ knop. Voeg hier de tekst toe en kies de gewenste ‘Style’ voor de tekst. Indien gewenst, kunt u deze nog verder aanpassen via de ‘Edit styles’ knop. In onderstaand voorbeeld kiezen we voor grote witte tekst met een maximale breedte van 50%.

Er is heel veel mogelijk qua animaties. Voor de meest actuele handleiding inclusief uitleg van alle mogelijkheden verwijzen we u naar de officiële documentatie van de slider oplossing.

Vergeet niet de slide op te slaan via de groene ‘Update slide’ knop nadat u alle layers hebt toegevoegd/gewijzigd

Een slider aanpassen

Een bestaande slider past u aan via het ‘potloodje’ icoon. Wilt u de volgorde van de slides wijzigen? Kies dan voor ‘Edit slides’. In het overzicht wat volgt kunt u via ‘drag & drop’ de volgorde wijzigen.

Nieuwe slider aanmaken

Vanuit de overzichtspagina van Revolution Slider, kunt u een nieuwe slider aanmaken via de knop ‘Create new slider’. Geef de nieuwe slider een titel, alias en kies het gewenste type slider.

6.5 Slider toevoegen aan de website

Een slider kan worden toegevoegd aan de website met behulp van een ‘shortcode’. Deze code vindt u terug in het overzicht met alle sliders of op de pagina om de slider te bewerken. De code kunt u plakken in een pagina, bericht of widget.

Meer informatie

Voor een uitgebreide uitleg van de mogelijkheden van deze plugin, verwijzen we u naar de online documentatie van de Revolution Slider plugin.

Websites zonder HTTPS krijgen “Niet Veilig” melding in Google Chrome

Als bedrijf zijnde zult u vast een (professionele) website hebben. U weet wellicht al wel, dat het belangrijk is om de verzending van persoonsgegevens via het internet goed te beveiligen. Bijna elke website maakt tegenwoordig gebruik van verzenden van persoonsgegevens. Dit is sowieso al van toepassing op websites voor bedrijven die online bankieren, maar ook als u op uw website offerte aanvragen of contactformulieren binnen krijgt. Belangrijke vraag is dan hoe u als ondernemer ervoor kunt zorgen dat er geen privacygevoelige informatie op straat komt te liggen.

Wat is SSL?
SSL staat voor Secure Socket Layer en betekent dat er een versleutelde verbinding tot stand wordt gebracht tussen een internetbrowser en een webserver. Gegevens worden zo optimaal beveiligd en kunnen niet zomaar door buitenstaanders worden gestolen. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) ziet er streng op toe dat websites er alles aan doen om persoonsgegevens te beveiligen. Wordt deze wetgeving niet nageleefd? Houd dan rekening met boetes tot een bedrag van wel € 4.500,-.

SSL certificaat installeren nu extra belangrijk door Niet Veilig melding Google Chrome
Niet alleen voor de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het belangrijk om te investeren in een SSL certificaat. Juist ook Google hecht veel waarde aan dit certificaat. U ontvangt namelijk een positieve beoordeling in de ranking van zoekmachines. Een SSL certificaat installeren, wordt dus door Google beloond met een betere ranking. Alleen daarom is het een aanrader dit zo snel mogelijk te realiseren. Sinds 1 januari 2017 worden gebruikers van Google Chrome op de hoogte gesteld als een website niet is voorzien van een SSL certificaat en krijgen ze een melding bij het bezoeken van een onveilige website.

SSL certificaat website laten verzorgen door WenS Online Nederland
Wilt u uw website optimaal beveiligen en wilt u hiervoor de hulp inschakelen van een expert? Neem dan direct contact op met WenS Online Nederland. Wij kunnen u niet alleen helpen bij een SSL certificaat aanvragen, maar daarmee tevens voorkomen dat gebruikers van Google Chrome een melding krijgen als uw website niet optimaal beveiligd is. Samen met u onderzoeken we graag de mogelijkheden voor een veilige HTTPS verbinding. Bel of mail ons voor een afspraak. Samen met u gaan we voor veiligheid en een betere ranking in de zoekmachines van Google!

 

 

Hoe is de snelheid van uw website?

In een tijd van gebruiksvriendelijkheid en een strenge technische beoordeling van uw website vanuit Google, is het belangrijk de snelheid en algehele performance van de website te testen. Google Pagespeed Insights is altijd een goede tool om te hanteren – u bekijkt de website vanuit de ogen van Google – maar een tool die u zeer uitgebreide, handige info verschaft, is Pingdom Tools. Hieronder een uitgebreide uitleg over Pingdom Tools, waarmee u na het lezen direct aan de slag kunt!

Pingdom laat u kiezen vanuit welke serverregio u uw website wilt laten meten. Dit is zeker handig voor websites die globaal actief zijn.

De beoordeling van uw website door Pingdom Tools

Pingdom Tools beoordeeld allereerst uw website op een aantal essentiële onderdelen, waarbij het u een score van 1 t/, 100 geeft. Deze onderdelen hebben onder andere te maken met caching, redirects en requests. U krijgt hierdoor direct een idee van hoe uw website er voor staat en waar u aan kunt werken.

De grootte van de website / content speelt een rol in de laadtijd van een webpagina. Pingdom tools laat u niet alleen zien hoe groot de webpagina is, maar ook welk onderdeel welke grootte heeft en welke percentage van het geheel het inneemt. Meestal is het zo dat afbeeldingen op de website de meeste ruimte inneemt. Merkt u dat uw website niet snel genoeg is? Dan is het mogelijk een idee om de afbeeldingen op de website te verkleinen. Video’s kunnen ook veel webruimte innemen, het is daarom altijd al te raden om de video’s extern te plaatsen en deze dan vervolgens in te laden op de website.

Een ander essentieel onderdeel van het optimaliseren van de website snelheid ligt in het beperken van het aantal requests. Request zijn verzoeken die een webbrowser stuurt naar een server. Deze verzoeken staan allemaal voor kleine stukjes van de website, die de browser in feite moet laden bij het openen van een website. Als een browser dan meer verzoeken moet sturen, zal het dan ook langer duren voordat de gehele website geladen is. Met Pingdom Tools kunt u de hoeveelheid requests achterhalen van uw website.

 

Pingdom Tools gaat zelf nog een stapje verder, het geeft namelijk ook daadwerkelijk inzicht in wat wanneer laadt en welk verzoek wanneer wordt verstuurt. Dit wordt weergegeven in een soort van Waterfall, waarin exact wordt weergegeven waar eventuele pijnpunten van de website in kunnen liggen en op welke vlakken u nog wat winst kunt behalen.

 

Om even heel kort samen te vatten, is Pingdom Tools een betrouwbare tool als het gaat om het optimaliseren van de website snelheid. We willen hiermee niet zeggen dat u zich blind moet staren met alleen deze tool voor deze statistieken. Het is wellicht een geavanceerde tool als het aankomt op website performance, maar door het te combineren met Pagespeed Insights en GTMetrix maakt u de meting nog betrouwbaarder.