Quality Score verbeteren

Google Ads is een belangrijke manier om uw website beter vindbaar te maken. Google is een veel gebruikte zoekmachine. U kunt als bedrijf niet veroorloven om niet in Google zoekresultaten naar voren te komen. Als uw potentiële klant naar uw dienst of product zoekt in de zoekmachine, dan wilt u uiteraard dat uw bedrijf direct zichtbaar is in Google. Google rekent uw positie in de advertenties uit door te kijken naar het bedrag per klik geboden wordt en de Quality Score. Voor een betere positie in de advertenties kunt u het budget per klik verhogen, maar minstens net zo belangrijk is om aan uw Quality Score zo hoog mogelijk te krijgen. Maar wat is het in feite? En hoe wordt deze berekend?

Wat is de Quality Score?

De Quality Score is een cijfer tussen de 1 en 10 waarmee Google bepaalt wat de kwaliteit is van uw zoekwoorden. De drie belangrijkste factoren die jouw Quality Score bepalen zijn: keyword relevantie, de landingspagina ervaring en de verwachtte clickthrough rate (CTR). Om de Quality Score zo hoog mogelijk te krijgen is het dus erg belangrijk om rekening te houden met deze drie aspecten en te proberen om ze te verbeteren.

Quality Score optimalisatie

Met keyword relevantie bedoelen we hoe goed de zoektermen aansluiten bij de advertentieteksten. Keyword relevantie is het belangrijkste element van de Quality Score. Het komt het erop neer dat hoe meer de keywords aansluiten bij de advertentietekst, hoe beter. In de praktijk betekent dit dat hoe vaker u de keywords gebruikt in een advertentie of webpagina, hoe hoger de Quality Score zal zijn en hoe makkelijker u te vinden bent. Het is wel belangrijk dat de tekst leesbaar blijft, omdat er een grens zit aan hoe vaak u dezelfde keywords kunt gebruiken. Over het algemeen kan keyword relevantie ook verbeterd worden door specifieke zoektermen te gebruiken, in plaats van brede zoektermen.

De landingspagina is de webpagina waar bezoekers op terechtkomen als ze op uw advertentie klikken. De landingspagina ervaring heeft ook weer effect op de Quality Score. De landingspagina ervaring houdt in dat de landingspagina duidelijk en op orde is en goed functioneert. Eén belangrijk punt is bijvoorbeeld de laadsnelheid: bezoekers hebben vaker de neiging om weg te klikken als de pagina blijft laden, dus het is een voordeel als uw landingspagina makkelijk te bereiken is. Ditzelfde probleem speelt ook als een website niet intuïtief kan worden gebruikt, dus let er altijd op dat uw landingspagina helder en overzichtelijk is, op elk mogelijk apparaat. Het is ook altijd belangrijk om te zorgen dat de inhoud van uw landingspagina’s relevant en up-to-date is en dat alle links correct functioneren.

Tenslotte is er de verwachtte clickthrough rate (doorklik ratio). De clickthrough rate verwijst naar de mate waarop degenen die uw advertentie zien (‘impressions’) er ook daadwerkelijk op klikken. U kunt de clickthrough rate daarom als volgt uitrekenen: (klikken ⁄ impressions) × 100% = clickthrough rate. Google probeert met een algoritme uit te rekenen wat de verwachtte clickthrough rate is, omdat zij prioriteit geven aan de advertenties waar veel mensen op klikken. Voor een betere clickthrough rate is het vooral belangrijk dat u een goede advertentie hebt die interesse wekt, met een pakkende tekst, maar die wel relevant is en aansluit bij wat u aanbiedt. Anders zal het wel resulteren in meer klikken, maar minder aankopen.

Quality Score – Hoe relevant?

Uiteindelijk is Quality Score niet altijd het belangrijkste. Het heeft niet noodzakelijk invloed op hoe goed een advertentie is, hoe veel mensen erop klikken en hoe veel keer dit zal resulteren in een aankoop. Toch is het wel van belang op hoe makkelijk u gevonden kan worden in Google. Quality Score kan u het beste zien als één van vele onderdelen die uw Google Ads kan verbeteren.

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag is een stukje code op een webpagina waarmee je zoekmachines aangeeft dat deze duplicate is. Door zelf te verwijzen naar het origineel concurreer je niet met jezelf en kom je hoger in Google.

Canonical tag betekenis

Stel je voor, je hebt een webshop en je verkoopt een lamp in verschillende kleuren: rood, geel, groen en blauw. De lamp is steeds precies hetzelfde en alleen de kleuren verschillen. Dan heeft het geen zin om verschillende productteksten te schrijven. Je kunt je tijd wel beter besteden…

Maakt je CMS voor de verschillende varianten aparte pagina’s en url’s aan? Dan is de kans groot op duplicate content. En dat is niet goed voor SEO:

  • De pagina’s zijn vrijwel identiek
  • Google weet niet welke de beste van de serie is
  • Je concurreert met jezelf, want je hebt meerdere pagina’s voor dezelfde zoekterm

Dit kun je voorkomen met een canonical tag, ook wel canonieke url genoemd.

Dubbele content oplossen met canonical tag / canonical link

Met een canonical tag / canonical link geef je zoekmachines als Google duidelijk aan wat de hoofdpagina is. In het geval van de lamp plaats je op de subpagina’s een link naar de hoofdpagina: de overzichtspagina van de lamp.

Door de canonieke url’s ziet Google dat de pagina’s bij elkaar horen. En dat hij alleen de hoofdpagina hoeft te tonen bij de zoekresultaten. Bovendien bundel je op deze manier de kracht van alle pagina’s. Plaatst iemand een link naar een subpagina, dan komt de waarde ten goede aan de hoofdpagina.

Canonical tag toevoegen aan pagina

Het toevoegen van canonical-url’s kan handmatig en automatisch. Gaat het om weinig links, dan kun je dit in WordPress bijvoorbeeld met de Yoast SEO-plugin doen. In de plugin vind je onder het tandwiel de optie canonieke url. Geef hier bij de subpagina’s de link op naar de hoofdpagina.

Is het altijd nodig om canonical url’s in te stellen?

Het is niet altijd nodig om canonical links op te geven op dubbele pagina’s. Google negeert in een url namelijk het gedeelte achter een #. Genereert je CMS dit soort url’s, dan ziet google ze als hetzelfde adres:

  • domeinnaam.nl/schemerlamp#kleur
  • domeinnaam.nl/schemerlamp#formaat
  • domeinnaam.nl/schemerlamp#prijs

Bij deze url’s is het niet nodig om canonical-links in te stellen. Google ziet ze als dezelfde pagina.

Wat doe ik met duplicate content op verschillende sites?

Canonical links kun je ook op verschillende websites instellen. Bijvoorbeeld als je een gastartikel schrijft voor een groot blog en deze ook op je eigen site wilt plaatsen. Verwijs in dat geval op een van de twee pagina’s met een canonical-tag naar het origineel. Wel zo netjes en je maakt het Google weer wat makkelijker.

Wanneer kies je voor nofollow en wanneer voor een canonical-link?

Met meta-robots kun je individuele pagina’s uitsluiten van indexeren in Google. Je zet ze dan bijvoorbeeld op noindex,follow. Google negeert de pagina maar volgt de links wel netjes. Dit zou je in theorie ook kunnen doen voor subpagina’s, maar het heeft een groot nadeel: de pagina geeft geen linkwaarde door.

Als iemand bijvoorbeeld naar je groene of gele lamp linkt, dan lost de waarde van de link op. Een gemiste kans dus. Bij een canonical-links draag je de waarde netjes over op de hoofdpagina en verschijnt deze – als het goed is – wat hoger bij de zoekresultaten.

Linkbuilding; waarom is dit belangrijk?

Linkbuilding, een veel voorkomende term op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie. Het is een lastige term, maar wel een van de essentiële onderdelen van SEO om te werken aan de online vindbaarheid van uw website. Maar wat is Linkbuilding..? Linkbuilding is het verzamelen van relevante linkjes van andere webpagina’s naar uw website. Het doel van linkbuilding is het verbeteren van de positie in de zoekmachine op specifieke zoekwoorden.

De verzameling links, die naar uw website verwijzen vanaf andere sites, wordt de linkprofiel genoemd. De waarde van deze andere sites speelt daarbij een belangrijke rol. Het moet namelijk wel gaan om websites van een bepaalde kwaliteit en relevantie.

Domein Autoriteit & Pagina Autoriteit

Verschillende Tools voor SEO, zoals bijv. Open Site Explorer, drukken de waarde van een website uit in Domein Autoriteit. Deze waarde ligt altijd tussen 0 en 100. Naast de verschillende domeinen en het aantal links dat er naar de website linken wordt deze waarde vastgesteld op basis van nog veel meer factoren. Gaat een website net online, dan heeft deze nog een lage Domein Autoriteit. Er zijn immers nog niet veel links verzameld naar de website. Een website met een nieuwe vormgeving kan de huidige Domein Autoriteit behouden door Redirects te gebruiken. Met behulp van een 301 Redirect linkt u de oude pagina naar de nieuwe variant. Op die manier behoudt de pagina de Autoriteit waarde.

De Pagina Autoriteit is hetzelfde als de Domein Autoreit, alleen geldt de Pagina Autoriteit voor een bepaalde subpagina binnen de website en de Domein Autoriteit voor het gehele domein.

Natuurlijk linkprofiel

De zoekmachine Google ziet het liefst een natuurlijk linkprofiel. Hiermee wordt bedoeld een profiel dat zowel bestaat uit linkjes via verschillende kanalen als een profiel dat geleidelijk wordt opgebouwd. Het inkopen van duizenden links in één keer heeft weinig tot geen nut voor het verkrijgen van hogere posities in de zoekresultaten.

Het verzamelen van links

Bij het verzamelen van links naar uw website zijn er verschillende factoren die een rol spelen. Enkele daarvan zijn:

  • Autoreit van de website:
    Houd de Domein Autoriteit van de website die naar uw site linkt in de gaten.
  • Relevantie van de link:
    Het streven is om een link naar uw website te plaatsen op een website met hetzelfde onderwerp als uw eigen site. Van een autobedrijf linken naar een kapperszaak heeft weinig nut.
  • Plaats op de website:
    Een link die midden op een pagina staat in een stuk tekst heeft meer waarde dan een link op een linkpartners pagina.
  • Ankertekst:
    Ankertekst is de tekst die wordt gebruikt voor de link. Zorg dat deze tekst relevant is aan uw website / onderwerp.

Wilt u meer weten over linkbuilding? Neem dan even contact op met WenS Online Nederland. Een van onze account managers informeert u graag over de mogelijkheden die wij u bieden voor Linkbuilding.

Conversatie aangaan; helpt dit voor uw reputatie management in Google?

Op internet staat iets negatiefs over uw bedrijf. U heeft de mogelijkheid om daarop te kunnen reageren. De vraag is dan alleen wel: Moet u wel reageren? WenS Online Nederland krijgt regelmatig de vraag of u als bedrijf daarop moet reageren. In dit bericht gaan we hier op in.

Conversie aangaan om uw reputatie te beschermen?

Op Internet kunt u veel instructies vinden over hoe u de conversatie aan kunt gaan na een slechte review. De meesten zullen dat ook doen. Op zich allemaal prima en logisch. U reageert immers op iets negatiefs en daarmee laat u zien dat u geen oplichter of slecht bedrijf bent. U wilt de persoon die u verguist juist helpen of op een andere manier overtuigen van uw kwaliteit en service. Maar staat u daarbij ook bij stil dat wanneer u dit doet, dat dit ook naar voren kan komen binnen Google Zoekresultaten.

Wanneer een dergelijk slechte review (met uw reactie daarop) naar voren komt op pagina 1 in Google, kan dit schadelijk zijn voor uw business.

Google

Google denkt vanuit zoekwoorden, links, techniek, indexeren, etc. Een van de dingen waar Google naar kijkt, is verse content. Wanneer u dus reageert op een slechte review, krijgt deze pagina nieuwe content. Hoe meer content er door de tijd op een pagina wordt bijgeplaatst, hoe belangrijker deze pagina voor Google is. Het gevolg daarbij is: de pagina wordt hoger geplaatst in de zoekresultaten. En dat is precies wat er zal gebeuren als u reageert op een bestaande – al wat oudere – publicatie. En dat is nu net iets wat u niet wenst.

Ik heb een aantal keren gezien dat een (negatief) artikel steeg in Google doordat iemand het nodig vond om een reactie achter te laten. Zelfs jaren na publicatie.

Wat moet u dan wel doen?

Heeft u een slechte review gevonden over uw bedrijf? Ga dan niet meteen hierop reageren. Bekijk eerst even hoe actueel dit bericht is. Ons advies om alleen te reageren op nieuwe publicaties. Bij berichten die al wat ouder zijn, loopt u het risico door het teageren dat dit bericht zomaar ineens een paar posities stijgt in de zoekresultaten.

Hoe kan dit zo snel? Dat zult u vast wel denken op dit moment. Dit heeft te maken met de er minder concurrentie is op bedrijfsnamen en persoonsnamen. Daardoor is de component verse / actuele content erg belangrijk.

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wetgeving in werking

Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe wetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming in gegaan. Deze nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat iedere website moet voldoen aan nieuwe richtlijnen. WenS Online Nederland helpt je graag met deze noodzakelijke wijzigingen voor de website.

Algemene informatie over de AVG

Voordat de AVG van toepassing werd had elke lidstaat in de EU een eigen privacywet. Deze nationale wetten zijn wel allemaal gebaseerd op de Europese privacyrichtlijn uit 1995. In Nederland was de nationale uitvoering van deze richtlijn de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Europese privacyrichtlijn werd vastgesteld toen internet nog in de kinderschoenen stond. Daarom is de Europese privacywetgeving de afgelopen jaren herzien.

De AVG is een stuk strenger dan de voorganger. Het is een vrij uitgebreide wet met als belangrijkste onderdelen voor een website:

  • Bezoekers moeten actief toestemming geven voor het vastleggen van persoonsgegevens
  • Een persoon mag de gegevens opvragen en ook eisen dat de gegevens aangepast/verwijderd worden
  • Alle gegevens die je verzamelt moeten vastgelegd zijn
  • Alleen gegevens die je aantoonbaar nodig hebt mag je verzamelen
  • De beveiliging van de informatie moet sterk en up to date zijn.

Wat moet je doen?

Deze regelgeving heeft grote gevolgen. Er zijn een aantal zaken die WenS Online Nederland voor je in orde kan brengen:

SSL Certificaat

Het grootste gevolg voor veel websites is dat een SSL-certificaat nu verplicht is bij webshops en websites die gebruikersgegevens verwerken (bijvoorbeeld met een contactformulier). WenS Online Nederland kan dit voor je website verzorgen. Voor meer informatie of een prijsindicatie m.b.t. een SSL certificaat kun je contact opnemen via het contactformulier.

Privacy Verklaring & Cookie verklaring

Als jouw website privacygevoelige gegevens verzamelt en/of opslaat, ben je wettelijk verplicht om een privacy statement te hebben. Dat betekent dat als je een eenvoudig contactformulier op jouw website hebt staan, een privacy statement al verplicht is. Heb je een webshop? Dan is een privacyverklaring altijd verplicht. Een webshop verzamelt alleen al in het bestelproces heel veel persoonsgegevens. Dat is voor de privacywetgeving voldoende reden om de verklaring voor webshops verplicht te stellen.

Wij kunnen voor jouw website een Privacy & Cookie Verklaring op maat maken voor € 85,- excl. BTW.

De gevolgen van het niet hebben van niet voldoen aan de wetgeving

De gevolgen van als je niet voldoet aan de nieuwe richtlijnen, kunnen hoog oplopen. Het ontbreken van een Privacy Statement op je website kan al een boete oplopen tot 800 euro. Houd je je ook niet aan de Cookiewet? Dan kan de boete zelfs oplopen tot een bedrag van maximaal 450.000 euro.

Voorkom een boete door simpelweg een Privacy & Cookie verklaring op je website te laten plaatsen door WenS Online Nederland. Indien je gebruikersgegevens verwerkt of een webshop hebt, neem dan even contact op met ons over de kosten van een SSL Certificaat.

 

 

 

Meta Description in Google naar 320 tekens

Wellicht wat het al opgevallen, maar sinds kort kan de meta description voor Google langer worden. Door een update van Google, begin dit jaar, zijn de richtlijnen voor deze pagina omschrijving in de zoekresultaten veranderd. Maar wat dit precies in en wat kunt u er mee doen?

Wanneer u gebruik maakt van Google Zoeken, kan het zijn dat u langere Meta Destrictions ziet dan u gewend bent. Door een belangrijke update van Google kan er namelijk meer tekst worden weergegeven onder een organische zoekresultaat. Voorheen was de gemiddelde lengte van een meta description 160 tekens. De tekst onder de URL in de zoekresultaten kan nu 2 keer zoveel tekens bevatten; maximaal 320 tekens.

Waarom heeft Google dit gewijzigd? Het doel van Google is om zoekresultaten zo relevant mogelijk voor je te maken. Door deze wijziging is de kans groter dat u als gebruiker van Google Zoeken sneller een antwoord op uw vraag krijgt. Dit past goed bij de missie van Google:

“We willen de informatie van de wereld voor iedereen verzamelen, en voor iedereen toegankelijk maken binnen slechts één klik.”

Als u geen gebruik Meta description ingevoerd heeft bij de pagina’s van uw website, kiest Google zelf een passende beschrijving (aantal tekens maximaal 320). Als u zelf in het verleden deze omschrijving al hebt ingevoerd, dan blijft de lengte van tekst precies zoals u het destijds heeft ingesteld. Dit dient u dan zelf aan te passen naar een langere omschrijving (van circa 160 tekens naar 320 tekens).

Dit wijzigen is niet noodzakelijk, echter kan het wel een positief effect hebben op de ranking van uw website. Wij adviseren u dan ook om deze te gaan verlengen naar ongeveer 300 tekens. U dient wel rekening te houden met het maximum aantal tekens, anders zal Google waarschijnlijk niet de gehele omschrijving weergeven in de zoekresultaten. Het optimaal gebruiken van de Meta Description zorgt ervoor dat u meer ruimte heft om antwoord te geven op de vraag van de zoeker. Meer ruimte om uw potentiële klant te overtuigen om uw website te bezoeken. Bovendien zal Google uw website ook relevanter gaan vinden wanneer u helpt een antwoord te vinden in het zoekresultaat, wat uw positie positief kan beïnvloeden.

 

 

Google algoritme update

Google is bezig met het uitrollen van een nieuwe update met betrekking tot het algoritme. Dit kan gevolgen hebben voor de positie in de zoekresultaten, dus lees snel verder!

Op dit moment is Google een nieuwe ‘algoritme update’ aan het uitrollen, die mogelijk effect heeft op uw ranking in Google. Misschien heeft u het al wel gemerkt, maar de posities zouden tijdelijk kunnen veranderen. Wees gerust, dit is dus slechts van tijdelijke aard, totdat alle servers van Google up-to-date zijn en de nieuwe rankings het weer overnemen.

Google geeft aan dat er niets mis is met pagina’s die nu mogelijk minder goed presteren. Ook is er helaas geen oplossing voor deze pagina’s. Het enige wat u kunt doen is blijven werken aan kwalitatieve content!

SEO update: Google toont langere meta descriptions in zoekresultaten

Google heeft de lengte van de meta descriptions in de zoekmachine verlengd. Een mooie kans voor u om de description van elke pagina aan te scherpen. In dit bericht schrijven wij over wat u zou moeten weten over de nieuwe meta descriptions en wat u er mee zou kunnen doen.

Lengte van meta descriptions

De meta description is een korte regel van maximaal 160 tekens die een samenvatting geeft van de pagina in de zoekresultaten. Voor diegene die voorheen altijd aan het proppen was om hun boodschap binnen deze tekens te krijgen is er dan nu goed nieuws. Google heeft begin december namelijk aangekondigd de maximale tekens te verdubbelen! Dit betekent dat op een mobiele telefoon de meta description maximaal 220 tekens mag zijn en op desktop maar liefst 320 tekens (of 1840 pixels).

Google geeft aan deze wijziging  te doen om een nog betere omschrijving te geven van het zoekresultaat. Hierdoor krijgen bezoekers beter inzicht in hoe relevant de betreffende pagina is bij hun zoekopdracht.

Hier ligt een kans voor de SEO van uw website

Veel websites hebben de meta descriptions nog opgemaakt volgens de oude richtlijnen. Hierdoor kan het voorkomen dat u zowel korte als lange descriptions terugziet in de zoekresultaten. Ook maakt Google soms zelf een langere meta description waarbij de huidige overschreven wordt.

 

 

 

Wat is een sitemap en heeft de website dit nodig?

Waarschijnlijk heeft u de term Sitemap wel eens gehoord. Wanneer dit niet het geval is, is het zeker tijd om u in te lezen over de Sitemap. Een sitemap is immers een belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid van uw website. Benieuwd naar wat een Sitemap is? Mogelijk dat uw website deze al heeft, maar hoe weet u dat? Waarom heeft u een sitemap nodig? U leest dit allemaal in dit blog bericht.

Wat is een Sitemap?

Een Sitemap is een eenvoudige manier om Google en andere zoekmachines te vertellen over de verschillende pagina’s die u op de website hebt, die anders misschien over het hoofd worden gezien. Het is een overzicht van alle belangrijke pagina’s op uw website. U kunt de Sitemap ook zien als de inhoudsopgave van uw website. Een Sitemap is dan ook erg belangrijk bij de zoekmachine optimalisatie.

Heb ik een Sitemap nodig?

Voor de SEO is de Sitemap erg belangrijk, want u vertelt met de Sitemap aan de zoekmachines welke pagina’s binnen de website belangrijk zijn om op te nemen in de zoekresultaten. Door Google precies te aan te geven welke pagina’s opgenomen moeten worden, wordt dit proces versneld zijn om op te nemen in de zoekresultaten. Daarnaast kan Google dankzij de Sitemap ook de pagina’s op de website vinden waar geen interne links naar toe gaan. Is er nog geen Sitemap? Google kan dan deze pagina’s niet vinden en dus ook niet opnemen in de zoekresultaten. Heeft u een sitemap nodig? Ja, dit is zeker aan te raden.

Sitemap: HTML of XML?

Wanneer het gaat om SEO dan wordt er vrijwel altijd een Sitemap.XML bedoeld, maar daarnaast is er ook nog sprake van een HTML Sitemap. De XML Sitemap is de belangrijkste en wordt door Google gebruikt om uw website te indexeren. De HTML Sitemap wordt niet vaak meer gebruikt. De HTML Sitemap is meer bedoeld voor de bezoekers van de website, die er uit ziet als elke andere pagina.  Een XML Sitemap is meer gericht op de zoekmachine en is dan ook een ander bestandsformaat dan een HTML Sitemap.

 

Zijn beide Sitemaps nodig voor uw website?

Een XML Sitemap is zeker aan te raden, een HTML Sitemap is minder belangrijk voor uw website. Toch kan deze wel handig zijn voor de bezoekers van uw website, zeker als u erg veel pagina’s hebt binnen de website. Dan kan de bezoeker de Sitemap.html gebruiken om snel de gewenste pagina te vinden binnen de website.

Voor SEO heeft een HTML Sitemap een beperkte toegevoegde waarde. De HTML Sitemap zorgt er immers voor dat de linkstructuur platter wordt, waardoor elke pagina binnen de website in slechts 2 klikken te bereiken is vanaf de homepagina. Daarnaast waardoor Google het ook wanneer iedere pagina bereikbaar is via een klikbare link in de website. Een HTML Sitemap kan er dus nog wel voor zorgen dat de iedere pagina een verwijzende link krijgt binnen de site.

Heeft uw website al een Sitemap.xml?

Weet u niet of uw website al een Sitemap.xml heeft? Dit is zeker belangrijk om te weten. Dit kunt u eenvoudig controleren via de volgende website: https://seositecheckup.com/tools/sitemap-test

Hier dient u de website in te voeren en de tool zal voor u controleren of de sitemap al bestaat.

Een XML Sitemap maken?

Wanneer u nog geen XML Sitemap heeft is het van belang om deze wel te laten maken. Wanneer uw website gemaakt is door een website bouwer, dan kunt u aan deze uiteraard ook vragen of er een XML Sitemap toegevoegd kan worden. Wanneer u gebruik maakt van WordPress als CMS, dan kunt u eenvoudig de plugin Yoast SEO installeren. Deze plugin is in het algemeen een uitstekende SEO plugin voor WordPress. Voor Joomla gebruikers is de Sitemap van OSmap een aanrader.

Een XML Sitemap aangemaakt maar hoe nu verder?

Wanneer u een Sitemap heeft (laten aanmaken) aangemaakt, moet deze nog ingediend worden bij Google. Dit kan via Google Search Console. In Google Search Console kunt u ook direct zien of alle URL’s uit de Sitemap geïndexeerd worden.

Wilt u hier meer over weten of heeft u hulp nodig bij dit alles instellen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Voor- en nadelen van Automatisch bieden in Adwords

Begin januari schreven we al over automatisch bieden in Google Adwords. In dit bericht gaan wij verder in op wat automatisch bieden precies inhoud en wat de voor- en nadelen zijn hiervan.

Automatisch bieden binnen Adwords betekent niets meer dan dat u aangeeft in Adwords dat de biedingen voor een deel of volledig automatisch door algoritmes van Google mogen worden ingesteld. Er zijn een zevental verschillende mogelijkheden voor automatische biedstrategieën, elk met een ander doel. Zo is er bijvoorbeeld de biedstrategie “Klikken maximaliseren”, het doel hierbij is om zoveel mogelijk klikken op de advertenties te realiseren. Een ander biedstrategie is “Doel-CPA”, hierbij is het doel om meer conversies te genereren tegen vooraf ingestelde kosten per conversie. In een later bericht gaan wij verder in deze verschillende biedstrategieën. Maar nu eerst de voor- en nadelen van een automatische bieding binnen Google Adwords…

Een aantal belangrijke voordelen van automatisch bieden in Adwords

  • Het niet handmatig hoeven in te stellen;
    Dit scheelt zeer veel tijd.. tijd die u kunt benutten voor het verbeteren van bijvoorbeeld de kwaliteitsscore.
  • Elke biedstrategie is gebaseerd op het behalen van een bepaalde prestatiedoel;
    Deze zorgen ervoor dat de campagne efficiënter gestuurd worden om die doelen dan ook te behalen.
  • Biedingen worden vaak aangepast;
    Dit is zeker van groot belang in een markt met veel concurrentie om de gewenste advertentie positie te blijven behalen.
  • Google beschikt over alle data die beschikbaar zijn;
    Deze data kan bij automatische bieding meegenomen worden in het berekenen van het optimale bod voor een veiling;
  • Verschillende biedstrategieën zijn mogelijk in te stellen voor verschillende campagnes, advertentie groepen en zoekwoorden;
    Hierdoor kunnen diverse biedstrategieën gecombineerd worden.
  • De automatische biedstrategieën van Google zijn kosteloos en voor een ieder te gebruiken;
    Dit betekent dat u als adverteerder niet hoeft te betalen voor dure tools of software van derde partijen.

Al deze voordelen klinken uiteraard allemaal heel mooi, maar er zijn ook zeker wel wat nadelen aan deze manier van bieden. De meeste daarvan worden vaak pas duidelijk als de biedstrategie eenmaal in werking is. Hieronder een kleine opsomming van de belangrijkste nadelen van automatisch bieden:

  • Tijd nodig om te leren;
    De meeste biedstrategieën hebben vaak een week tot drie weken nodig voordat deze de campagne, advertentiegroepen en zoekwoorden op het gewenste doel krijgt.
  • De campagne kan niet gewijzigd worden tijdens de leerfase;
    Dit bekent dat u geen wijzigingen kunt uitvoeren gedurende 1 tot 3 weken. Dit kan zeker een nadeel zijn wanneer u bijvoorbeeld ziet dat de kosten te hoog zijn.
  • De biedstrategieën hebben beperkingen;
    Bepaalde biedstrategieën hebben een minimum aantal conversies nodig om correct te kunnen werken.
  • Deze strategieën lopen automatisch;
    Dit wilt zeggen dat wanneer volume is, de strategie ook zal sturen om dat volume volop te benutten. Dit kan betekenen dat bij sommige strategieën de kosten ineens omhoog schieten wanneer dit niet goed beheerd wordt.
  • De biedstrategieën worden gestuurd op basis van ‘machine learning’.
    Dit betekent natuurlijk niet dat de strategie ook weet welke zoekwoorden voor u belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Dit kan resulteren in dat er veel budget benut wordt voor zoekwoorden die voor u minder waardevol zijn.