Mobile first indexing

In 2015 was er al sprake van dat meer mobiele zoekopdrachten plaatsvinden dan de zoekopdrachten op de gewone desktop. Een indicatie van Google dat mobiel ontzettend belangrijk is en steeds belangrijker wordt. Wat nog belangrijker is, is dat je positie daalt in Google als je geen mobielvriendelijke site hebt.

Altijd is het zo geweest dat websites beoordeeld werden door Google aan de hand van de desktop versie van de site. Aan de hand van de beoordeling werd bepaald hoe hoog de website in de zoekresultaten komt te staan. Het was wel zo dat als iemand met een smartphone een zoekopdracht ingaf, werden de zoekresultaten bepaald aan de hand van de desktop posities. De bezoeker kreeg alleen automatisch de mobiele versie van de site te zien na het openen van de site.

Het is nu alleen zo dat Google het belang van mobielvriendelijk steeds groter maakt en daarbij ook webmasters wil stimuleren om op mobiel in te zetten. Om deze reden gaat Google over op de Mobile first indexing. Dit houdt in dat de mobiele versie van websites beoordeeld wordt en de positie in Google wordt bepaald aan de hand van die beoordeling. Als iemand via een desktop computer een zoekopdracht ingeeft en een zoekresultaat opent, krijgen ze wel de dekstop versie van de site te zien. De volgorde van de zoekresultaten is afhankelijk van de mobiele versie van de pagina. Oftewel, mobile first!

Wanneer is er sprake van een probleem?

Er zijn een paar mogelijke scenario’s die er voor kunnen zorgen dat je (veel) minder goed in de zoekresultaten presteert.  Hieronder lichten we er twee uit:

  • Je laat aan mobiele bezoekers een andere versie van je website zien, met minder content (een m. pagina). Vaak hebben websites met aparte mobiele pagina’s ervoor gekozen om de mobiele pagina’s van minder content te voorzien. Met minder content zoals tekst is het lastiger voor zoekmachines om te bepalen waar de pagina over gaat en op welke zoektermen je vindbaar dient te zijn;
  • Je website is überhaupt nog niet mobielvriendelijk. Wanneer je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel ga je sowieso lager geplaats worden in de zoekresultaten. Wie zit er namelijk te wachten op een website die niet makkelijk te bedienen is op een klein scherm? Test met deze tool van Google of je website mobiel vriendelijk is

 

 

Bouncepercentage verlagen van uw website

Het binnen halen van zoveel mogelijk nieuwe klanten is uiteraard waar het om gaat bij uw website. Als uw website een hoge bouncepercentage heeft, dan wilt dit zeggen dat mensen ook gemakkelijk weer uw website verlaten. Verlaten voordat ze een bestelling (bij een webshop) of voordat ze een contactformulier ingevuld hebben op de site.

Wat is een bounce op uw website? De bezoeker van de site neemt niet de moeite om meer pagina’s op uw website te bezoeken. Dit is iets wat u niet wilt. Een hoger percentage betekent meer mensen die niet verder komen dan het bezoeken van één pagina. U kunt dit zien als dat de bezoeker niet geïnteresseerd is in uw website, oftewel uw bedrijf. Wilt u graag een product verkopen of dat bezoekers een offerte via uw site aanvragen? Dan moeten bezoekers in de meeste gevallen meer pagina’s bezoeken dan één.

Geen website of situatie is hetzelfde

In de meeste gevallen is een te hoog bounce percentage niet wenselijk. Een hoge bounce hoeft echter niet altijd een slechte zaak te zijn, de conversie traject is per website verschillend. Bij een webshop wilt u dat de bezoeker het winkelmandje vult en doorklikt naar de check out van de site. Er zijn ook websites waarbij het met aandacht lezen van een pagina belangrijk is. Voor een dergelijke website is een hoge bounce percentage minder erg. Ook dan nog wilt u uiteraard wel dat mensen verder kijken op de website.

Voor veel bedrijven is een lage bounce percentage een goed resultaat. Er wordt gezegd dat een lage bounce percentage ook een betere positie betekent in Google. Een gemiddeld laag bouncepercentage heeft in ieder geval wel invloed op de kwaliteitsscore van de site.

De vraag is echter alleen wel hoe u zorgt voor een lage bounce percentage?

Als u een lagere bounce percentage wenst voor uw website, dan is het aan te raden om dit te laten verzorgen door een deskundige of gespecialiseerd online marketingbedrijf als WenS Online Nederland. U kunt uiteraard zelf ook met een aantal zaken aan de slag. Enkele manieren waarmee u een lagere bounce percentage kunt krijgen:

  1. Snelheid / laadtijd van uw website
    Een trage laadsnelheid van uw website kan u duur komen te staan. Behalve dat het slecht is voor de zoekresultaten, hebben veel bezoekers niet het geduld om lang te wachten. Het gevolg is dat meer mensen uw website meteen verlaten.
  2. Volg het klikgedrag van uw klant / doelgroep
    Houd er goed rekening mee bij het maken en optimaliseren van uw website wie precies uw doelgroep is. Volg de traject binnen de site, die uw klant aflegt om uiteindelijk te doen wat u graag wilt.
  3. Gebruik van pop-ups
    Het gebruik van te veel of irrelevante pop-ups kan tot veel irritatie en ongenoegen bij bezoekers leiden.
  4. Navigatie van uw website
    Wanneer een bezoeker met een bepaalde intentie op uw website komt dan is het belangrijk dat iemand ook goed de weg vindt.
  5. Responsive site
    Door te zorgen voor een responsive website op alle devices vermindert u het aantal bounces.
  6. Doel van de site duidelijk?
    Wanneer bezoekers bij het zien van uw website niet snappen wat u te bieden heeft, dan verlaten ze eerder een sneller uw website.
  7. Gebruik van interne links binnen uw site
    Het gebruik van interne links op een pagina is niet alleen goed om uw rankings te verbeteren maar verhoogt ook de kans dat mensen doorklikken op uw website
  8. Actueel blijven op uw website
    Zorg dat uw website actueel blijft. Bezoekers nemen uw website minder serieus wanneer informatie verouderd is

Tips voor content op mobiel

Als WenS Online Nederland moeten wij op de hoogte blijven over de ontwikkelingen op het gebied van Internet Marketing. Een van de vele aspecten hierbij zijn het bijhouden van Blogberichten op diverse websites. In de maand februari is er op de website van MarketingTribune een interessante blog te lezen over “Tips voor content op mobiel”.  Mobiel gebruik wordt steeds belangrijker voor Google, dit zien wij ook terug bij de SEO van de organische zoekresultaten. Vandaar ook dat wij dit bericht met u willen delen.

“Het zal je niet ontgaan zijn dat dit jaar de Mobile first index van Google wordt uitgerold. Wederom een ontwikkeling die zeer waarschijnlijk een grote impact heeft op het online landschap. Maar hoe zit het met de content op je website versus je mobiele website? Laat je het zoals het is of moet je de boel drastisch inkorten? Relevante vragen waar je nu – of eigenlijk al eerder – mee bezig moet zijn. Tijd dus voor een kijkje in de rol van content binnen de nieuwe mobile online wereld.”

Meer lezen >>

Yoast SEO instellen op je WordPress site – deel 2

Dit is het tweede bericht over het instellen van Yoast SEO op de WordPress site. De standaard instellingen van deze plugin zijn over het algemeen voor de meeste websites al vrij goed. Het kan echter zijn dat je bepaalde dingen net iets anders wilt instellen omdat je website anders is dan andere websites.

Ben je een beginner? Volg onderstaande stappen en lees de tekst aandachtig door. Het kan zijn dat de standaardinstellingen al goed zijn voor je website, maar wellicht wil je toch iets aanpassen na wat meer tekst en uitleg.

Yoast SEO: Dashboard

Wanneer je op het kopje “SEO -> Dashboard” klikt, kom je bij de algemene instellingen voor de Yoast SEO plugin uit. Je ziet op de eerste pagina, het dashboard tabblad, alleen de problemen en notificaties van de plugin.

Zoals hierboven hoort het eruit te zien in het ideale geval. Het kan echter zijn dat je bijvoorbeeld een foutmelding te zien krijgt dat je website niet geïndexeerd kan worden of een notificatie wat er nieuw is in de laatste update.

Dashboard -> Algemeen

Wanneer je naar het tabblad Algemeen gaat klikt kom je bij de algemene instellingen. Je kunt hier de configuratie wizard starten, bekijken wie er allemaal mee heeft gewerkt aan de ontwikkeling  van deze plugin of de standaardinstellingen weer terugzetten.

Configuration wizard: Wanneer je Yoast net geïnstalleerd hebt, dan kan het zeker de moeite zijn om de configuration wizard te doorlopen. Je kunt hier stap voor stap de nodige dingen aangeven om de Yoast SEO plugin in te stellen.

Credits: Indien je na een update op je gemak wilt teruglezen wat er allemaal gewijzigd is, dan kun je hier op “Bekijk wijzigingen” klikken.

Restore default settings: Wanneer je het een en ander hebt aangepast of als er iets mis is gegaan en je wilt de standaardinstellingen gebruiken, dan kun je op “Naar standaardinstellingen terugzetten” klikken.

Dashboard -> Features

Bij het tabblad Features kun je de geavanceerde instellingen pagina’s, onpage.org en admin bar menu in- of uitschakelen. Met name de geavanceerde instellingen pagina’s willen we natuurlijk wel graag zien.

Advanced settings pages: Om te zorgen dat je alle geavanceerde instellingen pagina’s kunt bekijken, zal je dit op ingeschakeld moeten zetten. Zodra je deze instelling inschakelt krijg je toegang tot de pagina’s Titels & Meta’s, Sociaal, XML sitemaps, Geavanceerd en Extra.

OnPage.org: Wanneer je wilt dat er dagelijks gecontroleerd wordt of je website geïndexeerd kan worden door de zoekmachines, dan kun je dit inschakelen. Je krijgt dan een melding indien er iets fout is.

Admin bar menu: Bovenaan in de admin bar zie je het icoontje van Yoast. Wanneer je hier overheen gaat met je muis zie je tools van derden voor bijvoorbeeld een zoekwoordonderzoek.  Vind je dit niet nodig in je admin bar, dan kun je uitschakelen.

Dashboard -> Jouw informatie

Op het tabblad Jouw informatie kun je de websitenaam aangeven die in de zoekresultaten mag verschijnen en verder kun je ook aangeven of er een bedrijf of persoon achter de website zit. Als bedrijf kun je de bedrijfsnaam en een logo uploaden en als persoon kun je je eigen naam invullen.

De informatie die je in de sectie “bedrijf of persoon” invoert wordt als metadata in de code van je website weergegeven en wordt voornamelijk gebruikt voor Google’s Knowledge Graph, in het Nederlands ook wel bekend als de Google kenniskaart. Meer informatie over de kenniskaart kun je vinden op de website van Google.

Yoast SEO -> Webmaster Tools

Je kunt hier de verificatiecodes toevoegen voor verschillende Webmaster Tools programma’s. Joost geeft zelf al tijdens zijn rondleiding aan dat hij je ten zeerste aanraad om te overwegen om je bij de Webmaster Tools van Google en Bing aan te melden.

Webmaster Tools zijn speciaal voor website eigenaren. Je kunt er extra informatie bekijken over hoe de zoekmachine jouw website ziet.

Algemene instellingen -> Beveiliging

Eigenlijk staat hier al genoeg uitleg bij. Door de beveiliging voor de geavanceerde gedeelte van de Yoast SEO metabox uit te schakelen voorkom je dat auteurs en redacteuren de mogelijkheid krijgen om berichten door te sturen (redirecten), noindex aan te zetten en andere dingen.

Indien je zelf de enige gebruiker bent op je website hoef je hier in principe niet naar om te kijken. Het is echter wel aan te raden om het uit te schakelen indien je meerdere auteurs en redacteuren hebt.

Yoast SEO instellen op je WordPress site – deel 1

In de komende berichten zullen wij schrijven over de SEO plugin van Yoast. In dit bericht gaan wij het hebben over hoe u de plugin dient te installeren.

De plugin Yoast SEO kun je net zo installeren als alle andere WordPress plugins. Je kunt de plugin Yoast SEO downloaden en uploaden via FTP of je kunt de plugin via het beheerdersgedeelte van WordPress installeren via “Plugins -> Nieuwe plugins”. Klik tot slot nog even op activeren en de plugin is klaar voor gebruik.

Wanneer je de plugin hebt geactiveerd krijg je links in de sidebar een nieuw tabje “SEO” met het logo van Yoast te zien. Als je hierop klikt kom je bij de instellingen terecht en krijg je ook direct een korte rondleiding door de plugin met enkele tips.

Uw bedrijf aanmelden op Google Maps?

Op het gebied van Internet komen er steeds nieuwe termen en mogelijkheden. Het Internet staat immers nooit stil. Dit heeft ook wel zo z’n nadelen, simpelweg omdat u dit voor uw bedrijf ook veranderingen mee brengt.

Google Mijn Bedrijf is een nieuwe interface, ontworpen om het voor bedrijven makkelijker te maken zich aan te melden bij Google en daardoor beter te scoren. Via Google Mijn Bedrijf kunt u uw bedrijf aanmelden voor Google Maps. Maar hoe doet u dit? Wij geven u een korte stappenplan:

1) Eigen Google account

Om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van Google moet u eerst inloggen met uw Google account. Als u nog geen Google account hebt, kunt u die hier aanmaken.

2) Google mijn bedrijf

Vervolgens gaat u naar de site van Google Mijn Bedrijf. De link hiervan is bovenaan het bericht te vinden. Om in te loggen kunt u het beste de blauwe knop in het midden gebruiken: “Uw bedrijf op Google”. Als u op deze knop klikt komt u in het scherm zoals hieronder staat weergegeven.

google_mijn_bedrijf2

Dit is een scherm van Google Maps.

3) Een eigen pagina op Google Maps als niet lokaal bedrijf

Als uw bedrijf deel uitmaakt van een grotere organisatie, dan ben u een zogenaamd “niet lokaal bedrijf”. Als niet lokaal bedrijf kunt u tegenwoordig ook op Google +; vroeger was dat niet zo. Kies hiervoor de optie “Geen lokaal bedrijf” bij nummer 2 in bovenstaande screenshot.

De pagina die dan verschijnt ziet er als volgt uit:

google_mijn_bedrijf3

De optie “Merk” is de optie voor niet-lokale bedrijven.

4) Een eigen lokale pagina op Google Maps

In de zoekbalk van Google Maps (aangegeven door pijl 1) kunt u controleren of uw bedrijf al bestaat in Google. Dit doet u door uw bedrijfsnaam in te typen in de zoekbalk. Vervolgens krijgt u verschillende aantal opties te zien. Hier kiest u voor uw bedrijf, indien deze er tussen staat. Wanneer dit het geval is, kunt u uw bedrijf claimen zodat u in de toekomst de pagina kunt beheren.

Wanneer uw bedrijf er niet bij staat, dan dient u te kiezen voor “Dit komt niet overeen – Je bedrijf toevoegen”. Het formulier wat u dan krijgt dient u volledig in te vullen. U dient in beide gevallen uw bedrijf te verifiëren door middel van een pincode, die u per post toegestuurd krijgt. In de briefkaart die u van Google krijgt staat aangegeven wat het vervolg is van dit proces.

Wij kunnen u als WenS Online Nederland helpen om uw bedrijf in de Maps vermeldingen te laten opnemen. Heeft u vragen of wilt u dat wij dit voor u verzorgen? Dan kunt u contact met ons opnemen. Dit kan telefonisch of via ons contactformulier op de website.

Is Whatsapp te gebruiken voor uw klanten?

Whatsapp is wellicht wel de snelst groeiende communicatieplatform. De applicatie is actief sinds 2010 en momenteel al uitgegroeid naar 30 miljard dagelijks berichten. Dit is het dubbele van het aantal dagelijkse berichten per dag op het in 2004 opgerichte Facebook. Met zoveel berichtenverkeer en meer dan 700 miljoen actieve gebruikers, kan u bijna niet deze voor de hand liggende zakelijke kans aan u voorbij laten gaan. In dit bericht worden enkele manieren vertelt om Whatsapp te integreren in uw bedrijf.

Als persoonlijke klantenservice

Deze optie is persoonlijk, snel en effectief. U kan klanten een telefoonnummer aanbieden waarop het bedrijf via WhatsApp bereikbaar is. Aangezien de laatste tijd bijna alles via de telefoon afgehandeld wordt, past u zich op deze manier aan op de moderne klant en vergemakkelijk u hen de toegang tot het bedrijf. Verder zal het helpen bij het opbouwen van persoonlijke relaties met uw klanten en kan u hun real-time hulp en ondersteuning bieden die specifiek op hun situatie toegesneden is. Zo kan een klant hulp nodig hebben bij het navigeren door de website of met betrekking tot een product dat hij gekocht heeft.

Voor Online Bestellen

Als u uw klanten een fysiek product aanbiedt is WhatsApp de plek voor uw bedrijf! In plaats van een sms of e-mail ter bevestiging te verzenden, kunt u dit via WhatsApp sturen. Dit kan ook betrekking hebben op het zenden van updates over waar het product zich bevindt via het delen van de locatie of het versturen van foto’s van het pakket dat klaar staat om te worden verstuurd naar de eindgebruiker.

Klantenfeedback

WhatsApp kan ook worden gebruikt voor klanten opvolging. Opnieuw contact opnemen met de klant om te informeren naar hun feedback over hun ervaringen met het bedrijf is belangrijk. Dit kan een manier zijn om interesse in het merk te behouden en om op een meer persoonlijk niveau met de klanten om te gaan. Onderzoek heeft aangetoond dat er 40% meer respons is via WhatsApp dan via directe telefoongesprekken.

Marketing en Promotie

Er zijn tal van mogelijkheden als het gaat om marketing en dit programma.  Wees creatief! Stuur promotie video’s of audio-berichten. Dergelijke promotie moet worden gebruikt bij trouwe klanten en geeft exclusiviteit aan uw bedrijf op WhatsApp.

Interne communicatie en coördinatie

Ten slotte is de applicatie handig voor interne communicatie tussen medewerkers.

wens online

WenS Online Nederland heeft een nieuwe site

WenS Online heeft vanaf 3 november 2016 een nieuwe website, een website die responsive is en ook nog eens SEO friendly.

Trends in ons E-mailgedrag

In 2016 is het Nationaal E-mail Onderzoek voor de vierde keer georganiseerd. Sinds 2013 werd er jaarlijks aan circa 2.000 respondenten gevraagd naar hun e-mailgedrag, – gebruik en – gewoonten. De data uit dit onderzoek werd door Blinker geanalyseerd  en het resultaat is het jaarlijkse Nationaal E-mail Onderzoek. Men vond het nu hoog tijd om deze onderzoeken eens naast elkaar neer te leggen en te bekijken welke trends er nu in feite te noemen zijn?

Welke trends zijn in de afgelopen jaren nauwelijks veranderd?

Als men de vier onderzoeken naast elkaar legt, dan valt op dat het volgende nauwelijks in de loop der jaren veranderd is:

  • De voorkeur voor het lezen van e-mails ligt tussen 19:00 en 21:00 uur.
  • Gmail en Hotmail zijn en blijven onze favoriete emailproviders.
  • Nederlands ontvangen 1 tot 5 verschillende emailnieuwsbrieven.

In de afgelopen vier jaar hebben we meer veranderingen gezien in Social Media dan in en rondom E-mail. Zo was Hyves actief tot 2014 en had Facebook destijds slechts 7,9 miljoen actieve Nederlandse gebruikers boven de 15 jaar. Hyves bestaat niet meer als Social Media kanaal, maar daarvoor zijn Instagram en Pinterest erbij gekomen.

Ondanks al deze wijzigingen blijft E-mail overeind staan. Het gebruik van email is in vier jaar niet verminderd. De gewoonten betreft E-mail zijn niet tot nauwelijks gewijzigd. Het lezen van e-mails doen men nog steeds het liefst in de avonduren. Dit was in 2013 ook het geval.

Wat heeft u hieraan als bedrijf? Stuur uw nieuwsbrieven bij voorkeur vlak voor de avonduren, zodat men deze direct kunnen lezen wanneer ze alle ontvangen e-mails gaan lezen.

Welke trends nemen toe?

Naast dat de trends nauwelijks veranderen, zijn er ook trends die juist toenemen. Bijvoorbeeld de volgende trends zijn:

  • Voorkeur voor het lezen van e-mail op mobiel.
  • Gekocht naar aanleiding van e-mail.
  • Communicatie met overheden.

De gebruiker maakt steeds meer gebruik van de smartphone om de mails te lezen. In 2014 gaf 30% aan de mails lezen op de smartphone als leesdevice voor e-mails. Deze percentage is in 2016 gestegen naar 37%. We verwachten dat dit percentage in de komende jaren nog wel verder zal stijgen, daarom is het dan ook raadzaam om bij uw nieuwsbrief hier rekening mee te houden.

Ook zien we een stijging in ons online koopgedrag. E-mail speelt daarin een belangrijke rol en dat zal zeker ook zo blijven. 73% van de Nederlanders koopt een product naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht. De stijging (van 70% in 2013 naar 73% in 2016) is wellicht niet fors, maar e-mail zal een grotere rol gaan spelen in de e-commerce. Hier kan u als bedrijf al op inspelen in uw nieuwsbrief.

Social linkbuilding

Linkbuilding heeft, zoals u het weet, te maken met het verkrijgen van links naar uw website. Dit kan op allerlei mogelijkheden. Het aantal backlinks wordt door Google gezien als indicator voor de relevantie van de site.  Het verkrijgen van backlinks is dan ook erg belangrijk. Zoals gezegd zijn er vele mogelijkheden. In de loop der tijd is het vermoeden gekomen dat links vanuit social media een steeds grotere rol spelen voor zoekmachines. Links vanuit verzamelpagina’s moeten steeds meer aan waarde inleveren. Social linkbuilding is daarom een belangrijk onderdeel binnen het totale linkbuilding.

Sociale netwerken

Met het gebruik van sociale netwerk heeft u de mogelijkheid om zichtbaar te zijn en om links te verkrijgen. Er zijn ontzettend veel sociale netwerken tegenwoordig. De belangrijkste hiervan blijven Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+. De links naar uw website moeten ervoor zorgen dat de bezoekers naar uw website komen. Daarom is het belangrijk dat u de doelgroep die u wilt bereiken in kaart brengt. Wanneer u de doelgroep analyseert zult u ook er achter komen welk social media voor u het geschikt is.

Om uw sociale netwerk te laten groeien zijn er heel veel mogelijkheden. Belangrijk is dat u zelf actief bezig bent met deze sociale media. Hierdoor vergroot u uw sociale achterban. Door vervolgens in bepaalde ‘posts’ links op te nemen, worden backlinks aangemaakt. Zodra deze berichten gedeeld worden, verspreiden uw links zich ook. Als u een trouwe achterban hebt verkregen wordt het netwerk van backlinks steeds groter en verspreidt het zich steeds meer. Om dit te realiseren zal er wel voldoende tijd en energie in gestoken moeten worden.

Om ervoor te zorgen dat links van uw website of pagina verspreid worden op het internet zijn twee zaken belangrijk.

  • Content is het belangrijkste.Er moet relevante, kwalitatieve content ontwikkeld worden die de bezoeker aanspreekt en wat de bezoeker de moeite waard vindt om met zijn achterban te delen. Probeer een autoriteit te worden in uw vakgebied.
  • Deelfuncties binnen uw website. Het moet voor de bezoeker eenvoudig zijn om uw blog te delen. Met één druk op de knop moeten zij uw blog kunnen delen in hun netwerk. Denk hierbij aan de ‘like’ button van Facebook, de ‘+1’ button van Google+, de ‘retweet’ button van Twitter of de ‘share’ button van LinkedIn.

Door de sterke opkomst en invloeden van social media is het aannemelijk dat Google dit in zijn algoritme heeft meegenomen. Likes, shares, mentions etc. worden dus ook gelezen waardoor social scores uiteindelijk ook waarde genereren.