Voor- en nadelen van Automatisch bieden in Adwords

Begin januari schreven we al over automatisch bieden in Google Adwords. In dit bericht gaan wij verder in op wat automatisch bieden precies inhoud en wat de voor- en nadelen zijn hiervan.

Automatisch bieden binnen Adwords betekent niets meer dan dat u aangeeft in Adwords dat de biedingen voor een deel of volledig automatisch door algoritmes van Google mogen worden ingesteld. Er zijn een zevental verschillende mogelijkheden voor automatische biedstrategieën, elk met een ander doel. Zo is er bijvoorbeeld de biedstrategie “Klikken maximaliseren”, het doel hierbij is om zoveel mogelijk klikken op de advertenties te realiseren. Een ander biedstrategie is “Doel-CPA”, hierbij is het doel om meer conversies te genereren tegen vooraf ingestelde kosten per conversie. In een later bericht gaan wij verder in deze verschillende biedstrategieën. Maar nu eerst de voor- en nadelen van een automatische bieding binnen Google Adwords…

Een aantal belangrijke voordelen van automatisch bieden in Adwords

  • Het niet handmatig hoeven in te stellen;
    Dit scheelt zeer veel tijd.. tijd die u kunt benutten voor het verbeteren van bijvoorbeeld de kwaliteitsscore.
  • Elke biedstrategie is gebaseerd op het behalen van een bepaalde prestatiedoel;
    Deze zorgen ervoor dat de campagne efficiënter gestuurd worden om die doelen dan ook te behalen.
  • Biedingen worden vaak aangepast;
    Dit is zeker van groot belang in een markt met veel concurrentie om de gewenste advertentie positie te blijven behalen.
  • Google beschikt over alle data die beschikbaar zijn;
    Deze data kan bij automatische bieding meegenomen worden in het berekenen van het optimale bod voor een veiling;
  • Verschillende biedstrategieën zijn mogelijk in te stellen voor verschillende campagnes, advertentie groepen en zoekwoorden;
    Hierdoor kunnen diverse biedstrategieën gecombineerd worden.
  • De automatische biedstrategieën van Google zijn kosteloos en voor een ieder te gebruiken;
    Dit betekent dat u als adverteerder niet hoeft te betalen voor dure tools of software van derde partijen.

Al deze voordelen klinken uiteraard allemaal heel mooi, maar er zijn ook zeker wel wat nadelen aan deze manier van bieden. De meeste daarvan worden vaak pas duidelijk als de biedstrategie eenmaal in werking is. Hieronder een kleine opsomming van de belangrijkste nadelen van automatisch bieden:

  • Tijd nodig om te leren;
    De meeste biedstrategieën hebben vaak een week tot drie weken nodig voordat deze de campagne, advertentiegroepen en zoekwoorden op het gewenste doel krijgt.
  • De campagne kan niet gewijzigd worden tijdens de leerfase;
    Dit bekent dat u geen wijzigingen kunt uitvoeren gedurende 1 tot 3 weken. Dit kan zeker een nadeel zijn wanneer u bijvoorbeeld ziet dat de kosten te hoog zijn.
  • De biedstrategieën hebben beperkingen;
    Bepaalde biedstrategieën hebben een minimum aantal conversies nodig om correct te kunnen werken.
  • Deze strategieën lopen automatisch;
    Dit wilt zeggen dat wanneer volume is, de strategie ook zal sturen om dat volume volop te benutten. Dit kan betekenen dat bij sommige strategieën de kosten ineens omhoog schieten wanneer dit niet goed beheerd wordt.
  • De biedstrategieën worden gestuurd op basis van ‘machine learning’.
    Dit betekent natuurlijk niet dat de strategie ook weet welke zoekwoorden voor u belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Dit kan resulteren in dat er veel budget benut wordt voor zoekwoorden die voor u minder waardevol zijn.