Meta Description in Google naar 320 tekens

Wellicht wat het al opgevallen, maar sinds kort kan de meta description voor Google langer worden. Door een update van Google, begin dit jaar, zijn de richtlijnen voor deze pagina omschrijving in de zoekresultaten veranderd. Maar wat dit precies in en wat kunt u er mee doen?

Wanneer u gebruik maakt van Google Zoeken, kan het zijn dat u langere Meta Destrictions ziet dan u gewend bent. Door een belangrijke update van Google kan er namelijk meer tekst worden weergegeven onder een organische zoekresultaat. Voorheen was de gemiddelde lengte van een meta description 160 tekens. De tekst onder de URL in de zoekresultaten kan nu 2 keer zoveel tekens bevatten; maximaal 320 tekens.

Waarom heeft Google dit gewijzigd? Het doel van Google is om zoekresultaten zo relevant mogelijk voor je te maken. Door deze wijziging is de kans groter dat u als gebruiker van Google Zoeken sneller een antwoord op uw vraag krijgt. Dit past goed bij de missie van Google:

“We willen de informatie van de wereld voor iedereen verzamelen, en voor iedereen toegankelijk maken binnen slechts één klik.”

Als u geen gebruik Meta description ingevoerd heeft bij de pagina’s van uw website, kiest Google zelf een passende beschrijving (aantal tekens maximaal 320). Als u zelf in het verleden deze omschrijving al hebt ingevoerd, dan blijft de lengte van tekst precies zoals u het destijds heeft ingesteld. Dit dient u dan zelf aan te passen naar een langere omschrijving (van circa 160 tekens naar 320 tekens).

Dit wijzigen is niet noodzakelijk, echter kan het wel een positief effect hebben op de ranking van uw website. Wij adviseren u dan ook om deze te gaan verlengen naar ongeveer 300 tekens. U dient wel rekening te houden met het maximum aantal tekens, anders zal Google waarschijnlijk niet de gehele omschrijving weergeven in de zoekresultaten. Het optimaal gebruiken van de Meta Description zorgt ervoor dat u meer ruimte heft om antwoord te geven op de vraag van de zoeker. Meer ruimte om uw potentiële klant te overtuigen om uw website te bezoeken. Bovendien zal Google uw website ook relevanter gaan vinden wanneer u helpt een antwoord te vinden in het zoekresultaat, wat uw positie positief kan beïnvloeden.