SEO update: Google toont langere meta descriptions in zoekresultaten

Google heeft de lengte van de meta descriptions in de zoekmachine verlengd. Een mooie kans voor u om de description van elke pagina aan te scherpen. In dit bericht schrijven wij over wat u zou moeten weten over de nieuwe meta descriptions en wat u er mee zou kunnen doen.

Lengte van meta descriptions

De meta description is een korte regel van maximaal 160 tekens die een samenvatting geeft van de pagina in de zoekresultaten. Voor diegene die voorheen altijd aan het proppen was om hun boodschap binnen deze tekens te krijgen is er dan nu goed nieuws. Google heeft begin december namelijk aangekondigd de maximale tekens te verdubbelen! Dit betekent dat op een mobiele telefoon de meta description maximaal 220 tekens mag zijn en op desktop maar liefst 320 tekens (of 1840 pixels).

Google geeft aan deze wijziging  te doen om een nog betere omschrijving te geven van het zoekresultaat. Hierdoor krijgen bezoekers beter inzicht in hoe relevant de betreffende pagina is bij hun zoekopdracht.

Hier ligt een kans voor de SEO van uw website

Veel websites hebben de meta descriptions nog opgemaakt volgens de oude richtlijnen. Hierdoor kan het voorkomen dat u zowel korte als lange descriptions terugziet in de zoekresultaten. Ook maakt Google soms zelf een langere meta description waarbij de huidige overschreven wordt.