Wat is een canonical tag?

Een canonical tag is een stukje code op een webpagina waarmee je zoekmachines aangeeft dat deze duplicate is. Door zelf te verwijzen naar het origineel concurreer je niet met jezelf en kom je hoger in Google.

Canonical tag betekenis

Stel je voor, je hebt een webshop en je verkoopt een lamp in verschillende kleuren: rood, geel, groen en blauw. De lamp is steeds precies hetzelfde en alleen de kleuren verschillen. Dan heeft het geen zin om verschillende productteksten te schrijven. Je kunt je tijd wel beter besteden…

Maakt je CMS voor de verschillende varianten aparte pagina’s en url’s aan? Dan is de kans groot op duplicate content. En dat is niet goed voor SEO:

  • De pagina’s zijn vrijwel identiek
  • Google weet niet welke de beste van de serie is
  • Je concurreert met jezelf, want je hebt meerdere pagina’s voor dezelfde zoekterm

Dit kun je voorkomen met een canonical tag, ook wel canonieke url genoemd.

Dubbele content oplossen met canonical tag / canonical link

Met een canonical tag / canonical link geef je zoekmachines als Google duidelijk aan wat de hoofdpagina is. In het geval van de lamp plaats je op de subpagina’s een link naar de hoofdpagina: de overzichtspagina van de lamp.

Door de canonieke url’s ziet Google dat de pagina’s bij elkaar horen. En dat hij alleen de hoofdpagina hoeft te tonen bij de zoekresultaten. Bovendien bundel je op deze manier de kracht van alle pagina’s. Plaatst iemand een link naar een subpagina, dan komt de waarde ten goede aan de hoofdpagina.

Canonical tag toevoegen aan pagina

Het toevoegen van canonical-url’s kan handmatig en automatisch. Gaat het om weinig links, dan kun je dit in WordPress bijvoorbeeld met de Yoast SEO-plugin doen. In de plugin vind je onder het tandwiel de optie canonieke url. Geef hier bij de subpagina’s de link op naar de hoofdpagina.

Is het altijd nodig om canonical url’s in te stellen?

Het is niet altijd nodig om canonical links op te geven op dubbele pagina’s. Google negeert in een url namelijk het gedeelte achter een #. Genereert je CMS dit soort url’s, dan ziet google ze als hetzelfde adres:

  • domeinnaam.nl/schemerlamp#kleur
  • domeinnaam.nl/schemerlamp#formaat
  • domeinnaam.nl/schemerlamp#prijs

Bij deze url’s is het niet nodig om canonical-links in te stellen. Google ziet ze als dezelfde pagina.

Wat doe ik met duplicate content op verschillende sites?

Canonical links kun je ook op verschillende websites instellen. Bijvoorbeeld als je een gastartikel schrijft voor een groot blog en deze ook op je eigen site wilt plaatsen. Verwijs in dat geval op een van de twee pagina’s met een canonical-tag naar het origineel. Wel zo netjes en je maakt het Google weer wat makkelijker.

Wanneer kies je voor nofollow en wanneer voor een canonical-link?

Met meta-robots kun je individuele pagina’s uitsluiten van indexeren in Google. Je zet ze dan bijvoorbeeld op noindex,follow. Google negeert de pagina maar volgt de links wel netjes. Dit zou je in theorie ook kunnen doen voor subpagina’s, maar het heeft een groot nadeel: de pagina geeft geen linkwaarde door.

Als iemand bijvoorbeeld naar je groene of gele lamp linkt, dan lost de waarde van de link op. Een gemiste kans dus. Bij een canonical-links draag je de waarde netjes over op de hoofdpagina en verschijnt deze – als het goed is – wat hoger bij de zoekresultaten.