Automatisch bieden in Google Adwords

Biedingen instellen in Google Adwords, dat is niet echt wat iemand graag doet. De veiling van advertenties in Adwords is niet echt spannend. Het winnen van een Adwords-veiling is best ingewikkeld. Wanneer men ervoor kiest om gebruik te maken van handmatige biedingen, dan is het bod een minuut later al niet goed genoeg. Automatische biedstrategieën van Google is dan ook een oplossing. In deze berichten serie vertellen wij over de diverse automatische biedstrategieën binnen Google Adwords. De voor- en nadelen, waar u op moet letten, dit komt allemaal aan bod.

Biedingen in Google Adwords

Handmatig instellen van de biedingen is bijna onbegonnen werk. Er bestaan reeds veel betaalde tools en software die deze biedingen deels of volledig automatisch instellen. De biedingen worden daarbij aangepast aan de hand van de gewenste positie van de advertentie. Het instellen van de biedingen is dan ook het belangrijkste aspect van Adwords. Staat de website niet op de gewenste locatie dan betekent dit vaak al dat het bedrijf niet goed genoeg gevonden wordt in Google. Wat vervolgens weer resulteert in minder bezoeker en dus minder omzet. Om deze reden biedt Google dan ook zelf een aantal mogelijkheden aan om de biedingen automatisch in te stellen.

Handmatig bieden, wat is het?

Het is goed om even stil te staan bij het handmatig instellen van de biedingen. Miljarden biedingen worden dagelijks aangepast met als doel de gewenste positie te behalen met een advertentie in het zoek- of display netwerk van Google. De biedingen kunnen handmatig worden beheerd in Adwords interface of in de Editor. U bepaalt dan het maximum bedrag wat u bereid bent te betalen voor een klik op een bepaald zoekwoord.

Bij kleine campagnes binnen Adwords met een paar zoekwoorden is nog wel te overzien om de biedingen handmatig in te stellen. Maar dit is niet meer het geval bij campagnes die uitgebreider worden met meerdere zoekwoorden. Het handmatig instellen van de biedingen is niet meer te doen als het gaat om tientallen, honderden of zelfs nog meer zoekwoorden en biedingen gaat. De biedingen voor een deel of zelfs volledig automatisch instellen is dan de uitkomst.

In het volgende bericht vertellen wij verder over automatisch bieden en de voor- en nadelen hiervan. Houd onze blog in de gaten en lees binnenkort verder over automatisch bieden binnen Google Adwords.