Nieuwe versie WordPress beschikbaar (4.8.2)

WordPress 4.8.2 is afgelopen week uitgekomen. Met deze nieuwe versie zien we onder meer vernieuwde widgets voor het invoeren van afbeeldingen, geluid, video en tekst. Ook zijn in deze update diverse fouten en beveiligingsproblemen verholpen.Versie 4.8.2 is een beveiligingsupdate voor alle voorgaande versies van WordPress, en we raden je dan ook zeker aan om je websites zo snel mogelijk te updaten.

WordPress 4.8.2

WordPress 4.8.1 en eerdere versies zijn onderhevig aan een aantal veiligheidskwesties, die met de update worden verholpen:

  1. $wpdb->prepare()kan onverwachte en onveilige queries creeren, die kunnen leiden tot een potentiele SQL injectie (SQLi). De WordPress core is niet direct in gevaar, maar er zijn maatregelen getroffen om te voorkomen dat plugins en thema’s per ongeluk een kwetsbaarheid kunnen veroorzaken.
  2. Een cross-site scripting (XSS) kwetsbaarheid in de oEmbed discovery.
  3. Een cross-site scripting (XSS) kwetsbaarheid in de visual editor.
  4. Een kwetsbaarheid in de gecomprimeerde bestandscode.
  5. Een cross-site scripting (XSS) kwetsbaarheid in de plugin editor.
  6. Een open redirect in de schermen van de user- en term bewerkingsschermen.
  7. Een path traversal kwetsbaarheid in de customizer.
  8. Een cross-site scripting (XSS) kwetsbaarheid in de template namen.
  9. Een cross-site scripting (XSS) kwetsbaarheid in de link modal.

Behalve de hierboven genoemde veiligheidskwesties bevat WordPress 4.8.2 ook 6 onderhoudsfixes.

WordPress 4.8.2 downloaden

WordPress 4.8.2 is hier te downloaden. Je kunt ook naar je WordPress Dashboard gaan en dan naar Updates > Update Now. WordPress websites waar automatische updates zijn ingeschakeld zijn al begonnen met updaten naar de nieuwe WordPress versie.

Hoe WooCommerce menu items toevoegen aan de menubalk?

Productcategorieën en overige WooCommerce menu items toevoegen aan de menubalk. Hiermee zorgt u ervoor dat uw bezoekers op een gemakkelijkere manier kunnen zoeken binnen de Webshop.

Wanneer u de categorieën wilt toevoegen aan de menubalk is het belangrijk dat de WordPress scherminstellingen goed staan. Deze scherminstellingen vindt u bovenaan iedere pagina op WordPress dashboard.

WooCommerce menu items toevoegen

Allereerst moet u de productcategorieën activeren op uw website. Deze kunt u activeren via de optie scherminstellingen rechtsboven. Vervolgens kunt ualle categorie elementen verslepen naar het overzicht van de webshop menubalk.

Hieronder ziet u een voorbeeld van een menubalk met categorieën. Daarnaast is er ook een startpagina (home) toegevoegd aan deze menubalk.

Nadat u het menu hebt opgeslagen met de knop Menu opslaan rechts boven of rechts onder kunt u verder met het beheren van het menu.

U moet namelijk het menu instellen bij Locaties beheren om ervoor te zorgen dat het menu ook effectief op de webshop wordt weergegeven. Het is afhankelijk van het design hoeveel menu locaties er zijn binnen de site.

Google Rankbrain

Google is steeds meer bezig om op intelligente wijze zoekresultaten beter te leren begrijpen. Om die reden heeft Google in 2015 het Google Rankbrain gelanceerd. Wat weten we anno 2017 over dit Rankbrain?

Allereerst is het van belang om te weten wat het precies in houdt. U kunt zich wellicht wel voorstellen dat Google dagelijks met zeer veel zoekopdrachten te maken krijgt. Circa 15% bestaat uit zoek queries die Google voor het eerst zien. In de praktijk is dit zo’n 450 miljoen onbekende zoekopdrachten per dag.

Het is soms moeilijk voor de zoekmachine van Google om altijd te weten waar een zoekopdracht nu precies mee te maken heeft en welke relatie het dus heeft met websites. Daarom heeft Google een nieuw systeem ontwikkeld om zoekopdrachten beter te leren begrijpen. Met behulp van articial intelligence wordt ervoor gezorgd dat het algoritme bepaalde patronen herkent. Als het Rankbrain vervolgens een onbekende zoekopdracht ziet, dan kan hij daarmee sneller inschatten welke woorden of zinnen een gelijksoortige betekenis hebben of een onderlinge relatie hebben.

Het unieke van het Google Rankbrain is dat het om een zelflerend systeem gaat. Het signaleert zelf patronen en het ontwikkelt zelf inzichten. Dit wordt ook wel machine learning genoemd.

Conversatie aangaan helpt reputatie management in Google

U kent het wellicht wel als eigenaar van een onderneming; iemand schrijft iets slechts over u op internet. Op een plek waar u als onderneming op kunt reageren. De vraag is dan ook “Moet u dat dan doen?”. Moet u de conversie aangaan om uw reputatie te beschermen?

Op internet kunt vele instructies vinden over hoe u de conversie aan kunt / moet gaan na een slecht bericht. De meesten zullen dit dan ook doen. U gaat gelijk zitten en begint te schrijven. Op zich allemaal prima en logisch.

Als u reageert op een negatieve review, dan laat u wel zien dat u geen slecht bedrijf of zelfs geen oplichter bent. Wanneer u reageert op een dergelijk bericht, dan wilt u vaak juist degene helpen of op een andere manier dan overtuigen van uw (geleverde) werk. Maar wat doet u dan als Google deze conversatie verwerkt op pagina 1 binnen de zoekresultaten van Google? Dit is dan schadelijk voor uw bedrijf, slecht voor de imago van het bedrijf en uw eigen ego. Als ondernemer wordt u er zeker niet vrolijk van.

Google kijkt naar verse content

Google denkt, zoals wij al vaker hebben aangegeven binnen onze blog, vanuit zoekwoorden, links, de techniek, indexeren en noem maar op. Er zijn vele aspecten een een daarvan is Verse content. Hiermee wordt bedoeld hoeveel nieuwe content er steeds aan een pagina wordt toegevoegd.

Hoe meer content er door de tijd op een pagina wordt bijgeplaatst, hoe belangrijker de pagina gevonden wordt door Google. Dit is hetgeen wat we normaal gesproken wel willen bereiken, maar niet in het geval een slechte review. Het gevolg is immers dat de pagina hoger in de zoekresultaten komt van Google. Dit is dus wat er ook gebeurt als u reageert op een bestaande review / publicatie.

Maar wat moet u dan doen?

Is de reputatie van uw bedrijf in Google bezoedeld? Het beste is om dan niet te reageren op bestaande artikelen of forumberichten. Wanneer u een nieuwe review tegenkomt, dan is het prima om daarop te reageren. Wanneer het gaat om een oudere review, dan loopt u het risico dat deze weer (hoger) naar voren komt in Google als u er op reageert.

Mobile Advertising strategie steeds belangrijker voor uw bedrijf

Mobile advertising strategie is een veelbesproken onderwerp in relatie tot online strategie. Mobiele strategie, bestaat dit eigenlijk wel? Of is het altijd al geïntegreerd in de volledige marketing strategie voor het internet? Weet u dan al wanneer u mobiel inzet en op welke manier dit dan kan? Deze vragen zijn relevant, zeker in relatie tot Display Adwords campagnes.

Innovatie van technologieën, devices en mogelijkheden

Innovatie van technologieën, devices en mogelijkheden tot verzamelen van data zorgen ervoor dat er opties voor u zijn die voor u marketing interessant kunnen zijn.

De verandering van de rol van mobile  is een belangrijke indicatie en aanhaakpunt voor elke adverteerder. Waar het eerst nog spannend was om bijvoorbeeld bankgegevens in te kunnen zien via een app, worden er nu zonder moeite complete transacties verricht met een mobiele telefoon. Deze zichtbare verschuiving  biedt veel mogelijkheden voor de toepassing van online marketing. Deze opties zijn bijvoorbeeld te vinden in beschikbaarheid, frequentie, context en snelheid van communicatie.

Een van de belangrijkste eigenschappen van mobile marketing  is de mogelijkheid van het bereiken van potentiële leads. Waar een mobiele bezoeker voorheen vaak een oriënterend gedrag liet zien, wordt de drempel voor een aankoop of andere conversie steeds lager. Door op het juiste moment op de juiste plek aanwezig te zijn met een boodschap die de context op dat moment past, zorgt voor een veel grotere kans op resultaat.

Bij online marketing is het de kunst om bewustzijn te creëren van de behoefte van een product of dienst, nog voordat de ontvanger de keuze heeft gemaakt dit product of deze dienst nodig te hebben. Met name Display advertising leent zich hier heel goed voor. Wanneer iemand (on) bewust vaker positief geconfronteerd wordt met een merk, is de kans groter dat hier een voorkeur voor ontstaat. Dit geldt zowel bij korte als lange termijn aankopen.

Ons advies is om te kijken naar waar de doelgroep zit online, wat zij daar doen, met welke device en wanneer.

Google bestraft pop-ups

Heeft u pop-ups binnen uw website? Google bestraft sinds dit jaar de zogenaamde ‘intrusive popups‘ als deze aanwezig zijn. Binnen WordPress zijn er alternatieven voor (opdringerige) pop-ups in de site.

Waarom worden opdringerige pop-ups bestraft?

Google heeft geconstateerd dat zoekopdrachten steeds meer op mobiele apparaten worden uitgevoerd. Wanneer een bezoeker vervolgens een zoekresultaat aanklikt, komt het vaak voor dat de content die u verwacht geblokkeerd wordt  door een (bijna) schermvullende pop-up. De pop-up biedt bijvoorbeeld een kortingsactie door u in te schrijven op de nieuwsbrief of of door een facebook-pagina te liken.

Google beredeneert dat een gebruiker van haar zoekmachine ook de content te zien moet krijgen die er verwacht wordt en verwacht mag worden. Als de internet gebruiker dus de titel van een nieuwsbericht aanklikt in Google, verwacht deze persoon wel het nieuwsbericht te lezen; niet om een aanbieding voorgeschoteld te krijgen. Om die reden worden opdringerige pop-ups door Google bestraft. Uitzonderingen worden wel gegeven voor cookie-meldingen, leeftijds-verificatie en voor pop-ups die slechts een klein deel van het scherm in beslag nemen (zoals app-banners).

Alternatief 1: Opt-in bars

Het eerste alternatief voor een (grotendeels) beeldvullende pop-up in WordPress is de opt-in bar. Dit is een smalle balk onderin of bovenin de webpagina, waarmee u een aanbod doet aan uw lezers. Eigenlijk is de opt-in bar nog steeds een pop-up, maar neemt deze vorm niet ‘opdringerig’ het hele scherm in beslag.

Alternatief 2: Inline content

In plaats van pop-ups met een aanbod, kunt u er ook voor kiezen om dat aanbod een vaste plek op de pagina te geven. U kunt bijvoorbeeld in de zijbalk een widget maken waarin bezoekers zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief. Of u kunt de pagina onderbreken met een opt-in blok: een soort advertentie-ruimte waarin u uw aanbod doet.

Alternatief 3: Twee-traps pop-ups

Soms ontkomt u er niet aan om opdringerige pop-ups te blijven gebruiken, bijvoorbeeld omdat u de ruimte van het scherm simpelweg nodig hebt om het gehele verhaal goed te kunnen doen. In dat geval kunt u ook een pop-up in twee stappen realiseren: wanneer een bezoeker klikt op een knop of link op de pagina (stap 1), springt de pop-up in beeld (stap 2). Op die manier voldoet u aan de regels van Google, omdat de pop-up niet meer ongevraagd in beeld komt.

 

Mobile first indexing

In 2015 was er al sprake van dat meer mobiele zoekopdrachten plaatsvinden dan de zoekopdrachten op de gewone desktop. Een indicatie van Google dat mobiel ontzettend belangrijk is en steeds belangrijker wordt. Wat nog belangrijker is, is dat je positie daalt in Google als je geen mobielvriendelijke site hebt.

Altijd is het zo geweest dat websites beoordeeld werden door Google aan de hand van de desktop versie van de site. Aan de hand van de beoordeling werd bepaald hoe hoog de website in de zoekresultaten komt te staan. Het was wel zo dat als iemand met een smartphone een zoekopdracht ingaf, werden de zoekresultaten bepaald aan de hand van de desktop posities. De bezoeker kreeg alleen automatisch de mobiele versie van de site te zien na het openen van de site.

Het is nu alleen zo dat Google het belang van mobielvriendelijk steeds groter maakt en daarbij ook webmasters wil stimuleren om op mobiel in te zetten. Om deze reden gaat Google over op de Mobile first indexing. Dit houdt in dat de mobiele versie van websites beoordeeld wordt en de positie in Google wordt bepaald aan de hand van die beoordeling. Als iemand via een desktop computer een zoekopdracht ingeeft en een zoekresultaat opent, krijgen ze wel de dekstop versie van de site te zien. De volgorde van de zoekresultaten is afhankelijk van de mobiele versie van de pagina. Oftewel, mobile first!

Wanneer is er sprake van een probleem?

Er zijn een paar mogelijke scenario’s die er voor kunnen zorgen dat je (veel) minder goed in de zoekresultaten presteert.  Hieronder lichten we er twee uit:

  • Je laat aan mobiele bezoekers een andere versie van je website zien, met minder content (een m. pagina). Vaak hebben websites met aparte mobiele pagina’s ervoor gekozen om de mobiele pagina’s van minder content te voorzien. Met minder content zoals tekst is het lastiger voor zoekmachines om te bepalen waar de pagina over gaat en op welke zoektermen je vindbaar dient te zijn;
  • Je website is überhaupt nog niet mobielvriendelijk. Wanneer je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel ga je sowieso lager geplaats worden in de zoekresultaten. Wie zit er namelijk te wachten op een website die niet makkelijk te bedienen is op een klein scherm? Test met deze tool van Google of je website mobiel vriendelijk is

 

 

Bouncepercentage verlagen van uw website

Het binnen halen van zoveel mogelijk nieuwe klanten is uiteraard waar het om gaat bij uw website. Als uw website een hoge bouncepercentage heeft, dan wilt dit zeggen dat mensen ook gemakkelijk weer uw website verlaten. Verlaten voordat ze een bestelling (bij een webshop) of voordat ze een contactformulier ingevuld hebben op de site.

Wat is een bounce op uw website? De bezoeker van de site neemt niet de moeite om meer pagina’s op uw website te bezoeken. Dit is iets wat u niet wilt. Een hoger percentage betekent meer mensen die niet verder komen dan het bezoeken van één pagina. U kunt dit zien als dat de bezoeker niet geïnteresseerd is in uw website, oftewel uw bedrijf. Wilt u graag een product verkopen of dat bezoekers een offerte via uw site aanvragen? Dan moeten bezoekers in de meeste gevallen meer pagina’s bezoeken dan één.

Geen website of situatie is hetzelfde

In de meeste gevallen is een te hoog bounce percentage niet wenselijk. Een hoge bounce hoeft echter niet altijd een slechte zaak te zijn, de conversie traject is per website verschillend. Bij een webshop wilt u dat de bezoeker het winkelmandje vult en doorklikt naar de check out van de site. Er zijn ook websites waarbij het met aandacht lezen van een pagina belangrijk is. Voor een dergelijke website is een hoge bounce percentage minder erg. Ook dan nog wilt u uiteraard wel dat mensen verder kijken op de website.

Voor veel bedrijven is een lage bounce percentage een goed resultaat. Er wordt gezegd dat een lage bounce percentage ook een betere positie betekent in Google. Een gemiddeld laag bouncepercentage heeft in ieder geval wel invloed op de kwaliteitsscore van de site.

De vraag is echter alleen wel hoe u zorgt voor een lage bounce percentage?

Als u een lagere bounce percentage wenst voor uw website, dan is het aan te raden om dit te laten verzorgen door een deskundige of gespecialiseerd online marketingbedrijf als WenS Online Nederland. U kunt uiteraard zelf ook met een aantal zaken aan de slag. Enkele manieren waarmee u een lagere bounce percentage kunt krijgen:

  1. Snelheid / laadtijd van uw website
    Een trage laadsnelheid van uw website kan u duur komen te staan. Behalve dat het slecht is voor de zoekresultaten, hebben veel bezoekers niet het geduld om lang te wachten. Het gevolg is dat meer mensen uw website meteen verlaten.
  2. Volg het klikgedrag van uw klant / doelgroep
    Houd er goed rekening mee bij het maken en optimaliseren van uw website wie precies uw doelgroep is. Volg de traject binnen de site, die uw klant aflegt om uiteindelijk te doen wat u graag wilt.
  3. Gebruik van pop-ups
    Het gebruik van te veel of irrelevante pop-ups kan tot veel irritatie en ongenoegen bij bezoekers leiden.
  4. Navigatie van uw website
    Wanneer een bezoeker met een bepaalde intentie op uw website komt dan is het belangrijk dat iemand ook goed de weg vindt.
  5. Responsive site
    Door te zorgen voor een responsive website op alle devices vermindert u het aantal bounces.
  6. Doel van de site duidelijk?
    Wanneer bezoekers bij het zien van uw website niet snappen wat u te bieden heeft, dan verlaten ze eerder een sneller uw website.
  7. Gebruik van interne links binnen uw site
    Het gebruik van interne links op een pagina is niet alleen goed om uw rankings te verbeteren maar verhoogt ook de kans dat mensen doorklikken op uw website
  8. Actueel blijven op uw website
    Zorg dat uw website actueel blijft. Bezoekers nemen uw website minder serieus wanneer informatie verouderd is

Tips voor content op mobiel

Als WenS Online Nederland moeten wij op de hoogte blijven over de ontwikkelingen op het gebied van Internet Marketing. Een van de vele aspecten hierbij zijn het bijhouden van Blogberichten op diverse websites. In de maand februari is er op de website van MarketingTribune een interessante blog te lezen over “Tips voor content op mobiel”.  Mobiel gebruik wordt steeds belangrijker voor Google, dit zien wij ook terug bij de SEO van de organische zoekresultaten. Vandaar ook dat wij dit bericht met u willen delen.

“Het zal je niet ontgaan zijn dat dit jaar de Mobile first index van Google wordt uitgerold. Wederom een ontwikkeling die zeer waarschijnlijk een grote impact heeft op het online landschap. Maar hoe zit het met de content op je website versus je mobiele website? Laat je het zoals het is of moet je de boel drastisch inkorten? Relevante vragen waar je nu – of eigenlijk al eerder – mee bezig moet zijn. Tijd dus voor een kijkje in de rol van content binnen de nieuwe mobile online wereld.”

Meer lezen >>

Yoast SEO instellen op je WordPress site – deel 2

Dit is het tweede bericht over het instellen van Yoast SEO op de WordPress site. De standaard instellingen van deze plugin zijn over het algemeen voor de meeste websites al vrij goed. Het kan echter zijn dat je bepaalde dingen net iets anders wilt instellen omdat je website anders is dan andere websites.

Ben je een beginner? Volg onderstaande stappen en lees de tekst aandachtig door. Het kan zijn dat de standaardinstellingen al goed zijn voor je website, maar wellicht wil je toch iets aanpassen na wat meer tekst en uitleg.

Yoast SEO: Dashboard

Wanneer je op het kopje “SEO -> Dashboard” klikt, kom je bij de algemene instellingen voor de Yoast SEO plugin uit. Je ziet op de eerste pagina, het dashboard tabblad, alleen de problemen en notificaties van de plugin.

Zoals hierboven hoort het eruit te zien in het ideale geval. Het kan echter zijn dat je bijvoorbeeld een foutmelding te zien krijgt dat je website niet geïndexeerd kan worden of een notificatie wat er nieuw is in de laatste update.

Dashboard -> Algemeen

Wanneer je naar het tabblad Algemeen gaat klikt kom je bij de algemene instellingen. Je kunt hier de configuratie wizard starten, bekijken wie er allemaal mee heeft gewerkt aan de ontwikkeling  van deze plugin of de standaardinstellingen weer terugzetten.

Configuration wizard: Wanneer je Yoast net geïnstalleerd hebt, dan kan het zeker de moeite zijn om de configuration wizard te doorlopen. Je kunt hier stap voor stap de nodige dingen aangeven om de Yoast SEO plugin in te stellen.

Credits: Indien je na een update op je gemak wilt teruglezen wat er allemaal gewijzigd is, dan kun je hier op “Bekijk wijzigingen” klikken.

Restore default settings: Wanneer je het een en ander hebt aangepast of als er iets mis is gegaan en je wilt de standaardinstellingen gebruiken, dan kun je op “Naar standaardinstellingen terugzetten” klikken.

Dashboard -> Features

Bij het tabblad Features kun je de geavanceerde instellingen pagina’s, onpage.org en admin bar menu in- of uitschakelen. Met name de geavanceerde instellingen pagina’s willen we natuurlijk wel graag zien.

Advanced settings pages: Om te zorgen dat je alle geavanceerde instellingen pagina’s kunt bekijken, zal je dit op ingeschakeld moeten zetten. Zodra je deze instelling inschakelt krijg je toegang tot de pagina’s Titels & Meta’s, Sociaal, XML sitemaps, Geavanceerd en Extra.

OnPage.org: Wanneer je wilt dat er dagelijks gecontroleerd wordt of je website geïndexeerd kan worden door de zoekmachines, dan kun je dit inschakelen. Je krijgt dan een melding indien er iets fout is.

Admin bar menu: Bovenaan in de admin bar zie je het icoontje van Yoast. Wanneer je hier overheen gaat met je muis zie je tools van derden voor bijvoorbeeld een zoekwoordonderzoek.  Vind je dit niet nodig in je admin bar, dan kun je uitschakelen.

Dashboard -> Jouw informatie

Op het tabblad Jouw informatie kun je de websitenaam aangeven die in de zoekresultaten mag verschijnen en verder kun je ook aangeven of er een bedrijf of persoon achter de website zit. Als bedrijf kun je de bedrijfsnaam en een logo uploaden en als persoon kun je je eigen naam invullen.

De informatie die je in de sectie “bedrijf of persoon” invoert wordt als metadata in de code van je website weergegeven en wordt voornamelijk gebruikt voor Google’s Knowledge Graph, in het Nederlands ook wel bekend als de Google kenniskaart. Meer informatie over de kenniskaart kun je vinden op de website van Google.

Yoast SEO -> Webmaster Tools

Je kunt hier de verificatiecodes toevoegen voor verschillende Webmaster Tools programma’s. Joost geeft zelf al tijdens zijn rondleiding aan dat hij je ten zeerste aanraad om te overwegen om je bij de Webmaster Tools van Google en Bing aan te melden.

Webmaster Tools zijn speciaal voor website eigenaren. Je kunt er extra informatie bekijken over hoe de zoekmachine jouw website ziet.

Algemene instellingen -> Beveiliging

Eigenlijk staat hier al genoeg uitleg bij. Door de beveiliging voor de geavanceerde gedeelte van de Yoast SEO metabox uit te schakelen voorkom je dat auteurs en redacteuren de mogelijkheid krijgen om berichten door te sturen (redirecten), noindex aan te zetten en andere dingen.

Indien je zelf de enige gebruiker bent op je website hoef je hier in principe niet naar om te kijken. Het is echter wel aan te raden om het uit te schakelen indien je meerdere auteurs en redacteuren hebt.