Yoast SEO instellen op je WordPress site – deel 1

In de komende berichten zullen wij schrijven over de SEO plugin van Yoast. In dit bericht gaan wij het hebben over hoe u de plugin dient te installeren.

De plugin Yoast SEO kun je net zo installeren als alle andere WordPress plugins. Je kunt de plugin Yoast SEO downloaden en uploaden via FTP of je kunt de plugin via het beheerdersgedeelte van WordPress installeren via “Plugins -> Nieuwe plugins”. Klik tot slot nog even op activeren en de plugin is klaar voor gebruik.

Wanneer je de plugin hebt geactiveerd krijg je links in de sidebar een nieuw tabje “SEO” met het logo van Yoast te zien. Als je hierop klikt kom je bij de instellingen terecht en krijg je ook direct een korte rondleiding door de plugin met enkele tips.

Uw bedrijf aanmelden op Google Maps?

Op het gebied van Internet komen er steeds nieuwe termen en mogelijkheden. Het Internet staat immers nooit stil. Dit heeft ook wel zo z’n nadelen, simpelweg omdat u dit voor uw bedrijf ook veranderingen mee brengt.

Google Mijn Bedrijf is een nieuwe interface, ontworpen om het voor bedrijven makkelijker te maken zich aan te melden bij Google en daardoor beter te scoren. Via Google Mijn Bedrijf kunt u uw bedrijf aanmelden voor Google Maps. Maar hoe doet u dit? Wij geven u een korte stappenplan:

1) Eigen Google account

Om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van Google moet u eerst inloggen met uw Google account. Als u nog geen Google account hebt, kunt u die hier aanmaken.

2) Google mijn bedrijf

Vervolgens gaat u naar de site van Google Mijn Bedrijf. De link hiervan is bovenaan het bericht te vinden. Om in te loggen kunt u het beste de blauwe knop in het midden gebruiken: “Uw bedrijf op Google”. Als u op deze knop klikt komt u in het scherm zoals hieronder staat weergegeven.

google_mijn_bedrijf2

Dit is een scherm van Google Maps.

3) Een eigen pagina op Google Maps als niet lokaal bedrijf

Als uw bedrijf deel uitmaakt van een grotere organisatie, dan ben u een zogenaamd “niet lokaal bedrijf”. Als niet lokaal bedrijf kunt u tegenwoordig ook op Google +; vroeger was dat niet zo. Kies hiervoor de optie “Geen lokaal bedrijf” bij nummer 2 in bovenstaande screenshot.

De pagina die dan verschijnt ziet er als volgt uit:

google_mijn_bedrijf3

De optie “Merk” is de optie voor niet-lokale bedrijven.

4) Een eigen lokale pagina op Google Maps

In de zoekbalk van Google Maps (aangegeven door pijl 1) kunt u controleren of uw bedrijf al bestaat in Google. Dit doet u door uw bedrijfsnaam in te typen in de zoekbalk. Vervolgens krijgt u verschillende aantal opties te zien. Hier kiest u voor uw bedrijf, indien deze er tussen staat. Wanneer dit het geval is, kunt u uw bedrijf claimen zodat u in de toekomst de pagina kunt beheren.

Wanneer uw bedrijf er niet bij staat, dan dient u te kiezen voor “Dit komt niet overeen – Je bedrijf toevoegen”. Het formulier wat u dan krijgt dient u volledig in te vullen. U dient in beide gevallen uw bedrijf te verifiëren door middel van een pincode, die u per post toegestuurd krijgt. In de briefkaart die u van Google krijgt staat aangegeven wat het vervolg is van dit proces.

Wij kunnen u als WenS Online Nederland helpen om uw bedrijf in de Maps vermeldingen te laten opnemen. Heeft u vragen of wilt u dat wij dit voor u verzorgen? Dan kunt u contact met ons opnemen. Dit kan telefonisch of via ons contactformulier op de website.

Is Whatsapp te gebruiken voor uw klanten?

Whatsapp is wellicht wel de snelst groeiende communicatieplatform. De applicatie is actief sinds 2010 en momenteel al uitgegroeid naar 30 miljard dagelijks berichten. Dit is het dubbele van het aantal dagelijkse berichten per dag op het in 2004 opgerichte Facebook. Met zoveel berichtenverkeer en meer dan 700 miljoen actieve gebruikers, kan u bijna niet deze voor de hand liggende zakelijke kans aan u voorbij laten gaan. In dit bericht worden enkele manieren vertelt om Whatsapp te integreren in uw bedrijf.

Als persoonlijke klantenservice

Deze optie is persoonlijk, snel en effectief. U kan klanten een telefoonnummer aanbieden waarop het bedrijf via WhatsApp bereikbaar is. Aangezien de laatste tijd bijna alles via de telefoon afgehandeld wordt, past u zich op deze manier aan op de moderne klant en vergemakkelijk u hen de toegang tot het bedrijf. Verder zal het helpen bij het opbouwen van persoonlijke relaties met uw klanten en kan u hun real-time hulp en ondersteuning bieden die specifiek op hun situatie toegesneden is. Zo kan een klant hulp nodig hebben bij het navigeren door de website of met betrekking tot een product dat hij gekocht heeft.

Voor Online Bestellen

Als u uw klanten een fysiek product aanbiedt is WhatsApp de plek voor uw bedrijf! In plaats van een sms of e-mail ter bevestiging te verzenden, kunt u dit via WhatsApp sturen. Dit kan ook betrekking hebben op het zenden van updates over waar het product zich bevindt via het delen van de locatie of het versturen van foto’s van het pakket dat klaar staat om te worden verstuurd naar de eindgebruiker.

Klantenfeedback

WhatsApp kan ook worden gebruikt voor klanten opvolging. Opnieuw contact opnemen met de klant om te informeren naar hun feedback over hun ervaringen met het bedrijf is belangrijk. Dit kan een manier zijn om interesse in het merk te behouden en om op een meer persoonlijk niveau met de klanten om te gaan. Onderzoek heeft aangetoond dat er 40% meer respons is via WhatsApp dan via directe telefoongesprekken.

Marketing en Promotie

Er zijn tal van mogelijkheden als het gaat om marketing en dit programma.  Wees creatief! Stuur promotie video’s of audio-berichten. Dergelijke promotie moet worden gebruikt bij trouwe klanten en geeft exclusiviteit aan uw bedrijf op WhatsApp.

Interne communicatie en coördinatie

Ten slotte is de applicatie handig voor interne communicatie tussen medewerkers.

WenS Online Nederland heeft een nieuwe site

WenS Online heeft vanaf 3 november 2016 een nieuwe website, een website die responsive is en ook nog eens SEO friendly.

Trends in ons E-mailgedrag

In 2016 is het Nationaal E-mail Onderzoek voor de vierde keer georganiseerd. Sinds 2013 werd er jaarlijks aan circa 2.000 respondenten gevraagd naar hun e-mailgedrag, – gebruik en – gewoonten. De data uit dit onderzoek werd door Blinker geanalyseerd  en het resultaat is het jaarlijkse Nationaal E-mail Onderzoek. Men vond het nu hoog tijd om deze onderzoeken eens naast elkaar neer te leggen en te bekijken welke trends er nu in feite te noemen zijn?

Welke trends zijn in de afgelopen jaren nauwelijks veranderd?

Als men de vier onderzoeken naast elkaar legt, dan valt op dat het volgende nauwelijks in de loop der jaren veranderd is:

  • De voorkeur voor het lezen van e-mails ligt tussen 19:00 en 21:00 uur.
  • Gmail en Hotmail zijn en blijven onze favoriete emailproviders.
  • Nederlands ontvangen 1 tot 5 verschillende emailnieuwsbrieven.

In de afgelopen vier jaar hebben we meer veranderingen gezien in Social Media dan in en rondom E-mail. Zo was Hyves actief tot 2014 en had Facebook destijds slechts 7,9 miljoen actieve Nederlandse gebruikers boven de 15 jaar. Hyves bestaat niet meer als Social Media kanaal, maar daarvoor zijn Instagram en Pinterest erbij gekomen.

Ondanks al deze wijzigingen blijft E-mail overeind staan. Het gebruik van email is in vier jaar niet verminderd. De gewoonten betreft E-mail zijn niet tot nauwelijks gewijzigd. Het lezen van e-mails doen men nog steeds het liefst in de avonduren. Dit was in 2013 ook het geval.

Wat heeft u hieraan als bedrijf? Stuur uw nieuwsbrieven bij voorkeur vlak voor de avonduren, zodat men deze direct kunnen lezen wanneer ze alle ontvangen e-mails gaan lezen.

Welke trends nemen toe?

Naast dat de trends nauwelijks veranderen, zijn er ook trends die juist toenemen. Bijvoorbeeld de volgende trends zijn:

  • Voorkeur voor het lezen van e-mail op mobiel.
  • Gekocht naar aanleiding van e-mail.
  • Communicatie met overheden.

De gebruiker maakt steeds meer gebruik van de smartphone om de mails te lezen. In 2014 gaf 30% aan de mails lezen op de smartphone als leesdevice voor e-mails. Deze percentage is in 2016 gestegen naar 37%. We verwachten dat dit percentage in de komende jaren nog wel verder zal stijgen, daarom is het dan ook raadzaam om bij uw nieuwsbrief hier rekening mee te houden.

Ook zien we een stijging in ons online koopgedrag. E-mail speelt daarin een belangrijke rol en dat zal zeker ook zo blijven. 73% van de Nederlanders koopt een product naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht. De stijging (van 70% in 2013 naar 73% in 2016) is wellicht niet fors, maar e-mail zal een grotere rol gaan spelen in de e-commerce. Hier kan u als bedrijf al op inspelen in uw nieuwsbrief.

Social linkbuilding

Linkbuilding heeft, zoals u het weet, te maken met het verkrijgen van links naar uw website. Dit kan op allerlei mogelijkheden. Het aantal backlinks wordt door Google gezien als indicator voor de relevantie van de site.  Het verkrijgen van backlinks is dan ook erg belangrijk. Zoals gezegd zijn er vele mogelijkheden. In de loop der tijd is het vermoeden gekomen dat links vanuit social media een steeds grotere rol spelen voor zoekmachines. Links vanuit verzamelpagina’s moeten steeds meer aan waarde inleveren. Social linkbuilding is daarom een belangrijk onderdeel binnen het totale linkbuilding.

Sociale netwerken

Met het gebruik van sociale netwerk heeft u de mogelijkheid om zichtbaar te zijn en om links te verkrijgen. Er zijn ontzettend veel sociale netwerken tegenwoordig. De belangrijkste hiervan blijven Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+. De links naar uw website moeten ervoor zorgen dat de bezoekers naar uw website komen. Daarom is het belangrijk dat u de doelgroep die u wilt bereiken in kaart brengt. Wanneer u de doelgroep analyseert zult u ook er achter komen welk social media voor u het geschikt is.

Om uw sociale netwerk te laten groeien zijn er heel veel mogelijkheden. Belangrijk is dat u zelf actief bezig bent met deze sociale media. Hierdoor vergroot u uw sociale achterban. Door vervolgens in bepaalde ‘posts’ links op te nemen, worden backlinks aangemaakt. Zodra deze berichten gedeeld worden, verspreiden uw links zich ook. Als u een trouwe achterban hebt verkregen wordt het netwerk van backlinks steeds groter en verspreidt het zich steeds meer. Om dit te realiseren zal er wel voldoende tijd en energie in gestoken moeten worden.

Om ervoor te zorgen dat links van uw website of pagina verspreid worden op het internet zijn twee zaken belangrijk.

  • Content is het belangrijkste.Er moet relevante, kwalitatieve content ontwikkeld worden die de bezoeker aanspreekt en wat de bezoeker de moeite waard vindt om met zijn achterban te delen. Probeer een autoriteit te worden in uw vakgebied.
  • Deelfuncties binnen uw website. Het moet voor de bezoeker eenvoudig zijn om uw blog te delen. Met één druk op de knop moeten zij uw blog kunnen delen in hun netwerk. Denk hierbij aan de ‘like’ button van Facebook, de ‘+1’ button van Google+, de ‘retweet’ button van Twitter of de ‘share’ button van LinkedIn.

Door de sterke opkomst en invloeden van social media is het aannemelijk dat Google dit in zijn algoritme heeft meegenomen. Likes, shares, mentions etc. worden dus ook gelezen waardoor social scores uiteindelijk ook waarde genereren.

Tips voor meer bezoekers op uw site

U heeft weinig bezoekers op uw website en natuurlijk wilt daar meer op krijgen. U heeft al van alles geprobeerd om er achter te komen hoe u dit kunt realiseren, workshops gevolgd, artikelen gelezen, et cetera. Maar het wilt niet. U ziet geen effect in de bezoekersaantallen van uw website. In dit bericht geven wij u enkele tips wat u kunt doen om – uiteindelijk – meer bezoekers op de site te krijgen.

Bloggen

  • Start een blog en schrijf regelmatig extreem goede artikelen.
  • Ga gastbloggen op gerenommeerde sites in uw vakgebied en plaats daarin een verwijzing naar uw website.
  • Leef u in in uw lezer en los problemen voor uw lezers op in uw artikelen.
  • Laat reacties achter op een ander blog om mensen naar uw site te leiden.

Content marketing

  • Schrijf een whitepaper of een ebook boordevol informatie en plaats deze op uw website
  • Beschrijf case studies op uw website
  • Schrijf aparte pagina’s voor de plaatsen waarin u actief bent als bedrijf
  • Zet afbeeldingen en video’s op uw website zodat men uw website eerder gaan delen.

Links

  • Vraag om kwalitatief goede links naar uw website van websites in uw vakgebied
  • Doe gratis linkaanvragen bij startpagina’s
  • Link naar andere artikelen en pagina’s van uw website binnen uw artikel
  • Plaats een link naar uw website in de handtekening van uw e-mail

Social Media

  • Deel op uw eigen social media nieuwe artikelen van uw blog of belangrijke pagina’s binnen uw site
  • Plaats op uw website buttons zodat men direct de content kunnen delen op social media
  • Help mensen op social media door te reageren op berichten passend bij uw vakgebied

Negatieve factoren

  • Doe niet mee aan linkuitwisselingsprogramma’s
  • Koop geen links van startpagina’s
  • Maak geen stedenpagina’s die allemaal dezelfde content bevatten.

Naast deze tips is het ook zeker raadzaam om de kwaliteitsrichtlijnen van Google te lezen om te weten te komen wat toegestaan is en wat niet.

 

 

HTTPS website

Met HTTPS is uitgewisselde data tussen bezoeker en server versleuteld. Ook geldt HTTPS als rankingfactor. Beveiliging en privacy zijn al een tijd “hot topics”. Maar eerst: een korte refresher van het wat en waarom van HTTPS.

Waarom is HTTPs ook alweer belangrijk?

  • Beveiliging en privacy; Onderwerpen die de afgelopen tijd volop in de belangstelling staan. De encryptie achter HTTPS (SSL) zorgt ervoor dat de informatie en (tijdelijke)identiteit onmogelijk is te lezen of te wijzigen door nieuwsgierige derden (man-in-the-middle attacks).
  • Vertrouwen; Het slotje en de groene balk in de browser geeft uw bezoekers een gevoel van veiligheid en vertrouwen.
  • SEO; HTTPS als één van de vele ranking factoren. Google is sinds 2014 al actief zijn “HTTPS everywhere” strategie aan het pushen en is binnenkort zelfs van plan om sites die geen beveiligde verbinding ondersteunen als ‘niet-veilig’ aan te duiden in Chrome.
  • Wettelijke verplichting; Bij het verwerken van persoonsgegevens bent u door de wet verplicht om het verzenden daarvan te beveiligen.

Wat is er recent veranderd?

  • Google indexeert HTTPS-pagina’s nu als eerst;
  • Minder problemen met plugins, externe tools en diensten;
  • HTTPS nog steeds een hot topic;

Vergeet geen producten meer met de nieuwe Shopping-productstatistieken

De winteropruiming is bijna afgelopen en de lente is weer begonnen. Een goed moment om de restanten weg te werken en er zeker van te zijn dat al uw producten live zijn in uw Shopping-campagnes. Voor de beste resultaten is het belangrijk dat al uw producten zijn goedgekeurd en klaar zijn voor weergave. Op dit moment wordt 17% van alle producten waarop in 2016 het meeste is geklikt, niet meer weergegeven omdat ze zijn afgekeurd of niet meer op voorraad zijn. Controleer of alle producten in uw voorraad klaar zijn voor weergave met behulp van de nieuwe productstatus en effectieve max. CPC in de statistieken.

Meer statistieken op het tabblad Producten

Bekijk de status van uw best presterende producten nu snel in de kolom Productstatus. Aan de hand van de productstatus kunt u artikelen identificeren die geen verkeer en conversies meer genereren omdat ze zijn afgekeurd, uitgesloten of niet meer op voorraad zijn.

Stel dat u schoenen verkoopt en wilt weten waarom het totale aantal conversies van uw best presterende producten deze maand met 50% is afgenomen. In de kolom ‘productstatus’ kunt u zien of deze afname wordt veroorzaakt door een probleem met de voorraad. Selecteer ‘productstatus’ in het dropdown-menu van de kolommen en sorteer de tabel op afgenomen conversies.

Prestatiegegevens op productniveau

Pas het bod voor populaire schoenen direct aan in de kolom ‘effectieve max. CPC’. In deze kolom staat het bod dat u heeft ingesteld voor producten binnen uw productgroepen. Als u op de waarde klikt, gaat u meteen naar de productgroep waaronder deze schoen valt.

Voorraadstatus voor productgroepen

We hebben ook nieuwe statistieken over de voorraad toegevoegd aan het tabblad Producten. Bekijk welke schoenproducten moeten worden geüpdatet in uw productgegevens en Shopping-campagnes om uw campagnes zo effectief mogelijk te maken. U ziet direct een actueel overzicht van uw voorraad dankzij deze nieuwe kolommen:

  • Producten ingediend: totaalaantal producten in uw gelinkte Merchant Center-account
  • Producten goedgekeurd: totaalaantal ingediende producten die zijn goedgekeurd door Google
  • Producten actief: goedgekeurde producten met een bod
  • Producten klaar voor weergave: actieve producten die op voorraad zijn
  • % goedgekeurd: het percentage goedgekeurde producten ten opzichte van het totale aantal ingediende producten
  • % actief: het percentage goedgekeurde producten met een bod
  • % klaar voor weergave: het percentage van uw totale aantal producten dat geveild kan worden

Nieuwe kolommen met productstatussen voor productgroepen

Gebruik deze momentopnamen als u bijvoorbeeld een afname ziet in het aantal conversies binnen de productgroep ‘hardloopschoenen’. Als ‘% goedgekeurd’ slechts 60% is voor ‘hardloopschoenen’, kan de conversieafname worden veroorzaakt door afgekeurde producten.

Uitgebreide prestatieanalyse

Vanaf vandaag zijn Shopping-kenmerken zoals ‘merk’ [brand] en ‘producttype’ [product type] beschikbaar in de AdWords Rapporteditor. Nadat u de status van uw producten heeft bekeken, kunt u de prestaties verder analyseren door aangepaste tabellen en diagrammen te maken. Op deze manier kunt u trends vaststellen, de verkoopprestaties van meerdere merken of apparaten vergelijken en verbeterpunten ontdekken om uw doelen te bereiken.

Het is belangrijk dat uw producten live zijn om shoppers te helpen precies te vinden wat ze zoeken. In het Helpcentrum van AdWords vindt u meer informatie en tips over hoe u de nieuwe kolommen ‘productstatus’ en ‘effectieve max. CPC’ in de statistieken het beste kunt gebruiken.

Google Shopping: hoe werkt het?

Google Shopping is voor webwinkels een interessant marketingkanaal. Potentiële kopers zien in de zoekresultaten van Google de afbeelding en prijs van uw product(en). Doordat uw potentiële klant uw product(en) direct ziet, is de kans groter dat ze het ook daadwerkelijk kopen. Maar hoe werkt het eigenlijk?

Eenvoudig adverteren

Google Shopping is een relatief eenvoudige manier van adverteren waarmee u een breed aanbod van producten onder de aandacht kunt brengen. Het grote voordeel van deze advertenties is dat potentiële kopers zowel de artikel afbeelding, de prijs en uw winkelnaam te zien krijgt en daardoor beter geïnformeerd zijn. Het resultaat: meer conversies. Google Shopping resultaten worden ook wel Google AdWords Product Listing Ads (PLA) genoemd. Dit komt doordat de campagnes die voor Google Shopping worden aangemaakt, gemeten en geoptimaliseerd worden via Google AdWords.

Starten met Google Shopping

Het kan soms erg ingewikkeld lijken om met Google Shopping te starten. Datafeed? Merchant Center? Google AdWords? Het zegt u wellicht helemaal niks. Als u de stappen weet, dan kunt u deze gemakkelijk doorlopen.

Wat is er nodig voor Google Shopping?

Om in Google Shopping te adverteren zijn drie onderdelen nodig:

  • Een datafeed met daarin de producten waarop u wilt adverteren
  • Een Google Merchant account waar u de datafeed inlaadt
  • Een Google AdWords account waar u de shopping campagne in maakt

Datafeed

Een datafeed is een .csv of .xml bestand met daarin gegevens over de producten. Per product staan er onder andere een omschrijving, prijs, verzendkosten, Ean-code (of een andere unieke productcode) en nog een aantal aanvullende gegevens. Tevens is het handig om ook de Google Product Taxonomy toe te voegen. Google heeft een lijst samengesteld van alle mogelijke categorieën waarbinnen u product kan vallen. Door deze regel per product toe te voegen, kan Google producten makkelijker identificeren en kunnen ze vaker vertoond worden.

Merchant Center

Wanneer u een datafeed hebt, moet deze ingeladen worden in het Merchant Center van Google. Gebruik hiervoor het e-mailadres wat u ook gebruikt voor Adwords of Analytics. Het is belangrijk dat u eigenaar bent van de website waarvoor u gaat adverteren. Wanneer u beheerder bent van het Google Analytics account van uw website, kun u uzelf via deze methode verifiëren als eigenaar.

Vervolgens laadt u in het tabblad ‘feed’ de datafeed in. Hier geeft u aan waar Google de feed moet ophalen, hoe vaak dit moet gebeuren en voor welk land u de feed gaat gebruiken. Google zal vervolgens de producten beoordelen. Dit kan maximaal 72 uur duren. Als u bij instellingen ‘dagelijks’ heeft gekozen, wordt de feed steeds opnieuw opgehaald. Dit kan inhouden dat de keuring door Google ook wat langer duurt. De laatste twee stappen in Merchant Center zijn essentieel. U dient de verzendgegevens in te voeren en het Merchant Center te koppelen met uw Adwords account.

AdWords Account

Als de producten in het merchant center zijn goedgekeurd, kunt u de Google Shopping campagne opzetten. Dit doet u in Google AdWords. Kies voor een nieuwe campagne en kies daarbij voor het type: Shopping. U kunt nu de aangegeven stappen doorlopen. Hierbij geeft u aan in welk land u wilt adverteren, welk bod u wil meegeven en ook welke promotie. Bijvoorbeeld: Vanaf €40 gratis verzending. Kies in eerste instantie voor een advertentiegroep met daarin alle producten. Wanneer u deze hebt gemaakt, kunt u de producten binnen deze groep verder verdelen en de resultaten per groep zien.

Tips betreft beleid van Google

Het beleid van Google om te mogen adverteren in Google Shopping is behoorlijk streng. Zorg er voor dat u in ieder geval aan de volgende criteria voldoet:

  • Maak een aparte pagina waarin u uw beleid omtrent verzending en retourneren uitlegt
  • Zorg dat het bestelproces in een beveiligde omgeving staat (HTTPS).

Het volledige beleid van Google Shopping vindt u hier.